Yazan: Zaur Rzayev
Amerikalı
rejissor Orson Uellesin ilk uzun metrajlı filmi olan “Vətəndaş Kane” ( Citizen
Kane) ilk dəfə 1941-ci ildə nümayiş
etdirilib. Film kino sənətinə bir çox yeniliklər gətirməklə bərabər, eyni
zamanda modern subyektə istiqamətlənmiş təhlil kimi də bir çox film tənqidçisinə
görə bütün zamanların ən yaxşı filmi sayılır. Belə ki, yeni montaj texnikaları, “deep focus”, qrim
istifadəsinin daha detallaşması, alt bucaqlardan çəkiliş və s. yeniliklər ilk dəfə
bu filmdə istifadə olunmuşdur. “Vətəndaş Kane” 1942-ci ildə 9 nominasiyada
“Oscar”a namizəd göstərilsə də yalnız “Ən yaxşı ssenari" nominasiyasında qalib
olmuşdur.
Film baş
obraz Çarlz Foster Kane-in son nəfəsində ağzından çıxan “Rosebud” sözü ilə
başlayır. Rejissor jurnalist Thompsonu bu sözün ( Rosebud) mənasını araşdırmaq
üçün güclü və məşhur “Media tanrısı” Kane-in həyatının arxasınca göndərməklə həm izləyicini Kane-in həyatına şahid edir, həm də maraq ünsürünü davamlı canlı tutaraq filmin axıcılığını təmin
edir.
Uelles
bu filmdə Kane-in obrazında bir kapitalist portretindən daha çox modern zaman fərdinin
yalnızlığını, eqoizmini, hakimiyyət hərisliyini, gücə tapınmasını, istehlak hərisliyini,
yadlaşmasını təsvir etmişdir. Bu mənada Kane-in yaxın dostu Leland Kaneni təsvir
edərkən “Həyatda tək sevdiyi insan Çarlz Foster Kanedir. Həyatda tək istədiyi
şey sevgi ikən bunu əldə edə bilmir çünki onun insanlara verəcək sevgisi
yoxdur” deyir. Kane hələ uşaq ikən anasından, ailəsindən alınaraq xoşbəxt gələcəyi
olması üçün bir bankirə təslim edilir. Malik olmağın xoşbəxt olmaqla eyni mənada
istifadə edildiyi modern zamanın ən böyük dilemmalarından biri sevgidən-ailədən
alınan bir uşağın həyat boyu çırpınışı və
kədərli sonu filmdə dramatik şəkildə işlənir. Hər şeyə sahib “Media tanrısı”nın
heç vaxt sahib olmadığı şey ehtimal ki, bu sevgidir. Jurnalist Thompsonun da dediyi kimi “Rosebud
bəlkə də onun heç vaxt ələ keçirə bilmədiyi və ya itirdiyi bir şeydir”.
Kane-in
sahib olma arzusunu ən çılpaq şəkli ilə Xanadu adlı sarayda öz əksini tapır.
Belə ki, sahib olma və itirmə qorxusunun bir örnəyi olan Xanaduda bir çox
tablolar, heykəllər, digər sənət əsərlərinin kolleksiyası mövcuddur. Xanadu
ehtişamı ilə “Pramidalardan sonra insanın özü üçün yaratdığı ən bahalı abidə”dir.
Təsadüfi deyil ki, “Rosebud”ın sirri məhz o yığınların arasından çıxır. Bu da
öz növbəsində insanın qüdrət və acizliyini eyni kəsişmədə göstərən faktdır.
Uellesin
“Vətəndaş Kane”ni eyni zamanda medyanın spekulyativ gücünə də toxunur. Belə ki,
Kane cəmiyyətə həqiqətləri çatdırmaq əvəzinə o gerçəkləri yaradan mövqedən
çıxış edir. İnsanların nəyi və necə düşünəcəklərini özünün təyin etməsi
lazımlılığını düşünən Kane bunu öz qəzetləri vasitəsilə həyata keçirir. Arvadı
Susan müğənni olmaq fikrinə düşəndə bu mövzuda nə qədər istedadsız olsa da Kane
öz gücü sayəsində bütün mətbuatın bunun əksini yazmasını təmin edir. “Vətəndaş
Kane” həm işlədiyi təməl mövzular- bilgi, media, güc- baxımından, həm də fərdin
şəxsi böhranlarına işıq tutmaqla həqiqətən kino tarixinin unudulmazları
arasında yer alır.
0 Şərh:
Yorum Gönder