Aleksey Balabanov öz dəsti-xətti ilə seçilən, rus kinosunda özünəməxsus yeri olan bir rejissordur.
O, filmləri ilə bilərəkdən Sovet ittifaqının son dövrlərinə
qayıdır, SSRİ-yə pozitiv yanaşan və geriyə həsədlə baxanlara öz sərt üzünü göstərir.
Rejissorun bu niyyəti “Cargo 200” filmində pik həddə çatır. 1980-ci illərin
Sovet İttifaqının dəhşətli bir yer olduğunu, o bu filmdə mükəmməl bir şəkildə
tamaşaçıya göstərir. Sovet ittifaqını tənqid etməklə yanaşı rus mafiyasından bəhs
edən “Brat”(1997) və onun davam filmi olan “Brat-2”(2000) (hər ikisində də əsas
rolda Sergey Bodrov iştirak etmişdi), çeçen müharibəsindən bəhs edən “Voyna”(2002)
kimi filmləri ilə Rusiya Federasiyasının
da çarəsizliyini ön plana çıxarmışdı.
Balabanovun 11-ci filmi olan “Cargo 200” nümayişdən
sonra pozitiv qarşılanmışdı, xüsusilə də
Rusiyada. Lakin tənqid edənlər də az
deyildi. Bu film daha çox haqsız və mütəmadi olaraq cavan qıza edilən təcavüzə
görə tənqidlərlə üzləşmişdi. Film post-kommunist tamaşaçısını təccübləndirməklə
yanaşı, 18 yaş məhdudiyyəti olan rus kinosu yoxdu deyən qərb cəmiyyətinin də təəccübünə
səbəb olur. Bəziləri filmdə göstərilən cəmiyyətin
artıq olmadığı üçün bu ekran işinin heç bir mənası qalmadığını deyir, bəziləri
isə əksinə filmdə olan sovet ittifaqının mənfi cəhətlərinə diqqət göstərir. Bu
kino həmçinin 80-90-cı illərdə az büdcə
ilə çəkilmiş sovet cəmiyyətinin iç üzünü göstərən “çernuxa”nı da xatırladır.
Ancaq film bütövlükdə Balabanovun öz demək istədikləri idi. Sadə dillə desək, “Cargo200”ün
insanı dərindən silkələyən dəyəri bəzilərinin onu həzm etməmələrində idi.
Əfqanıstandan ölü rus əsgrərlərinin bədənlərini
karqo ilə göndərdiklərinə görə film də elə buna uyğun sovet hərbi kodu olan
“Cargo 200” adlandırılmışdır. Filmin adının bu cür seçilməsi xüsusi məna
daşıyır, çünki rejissor süjet xəttində müharibəni vurğulayır- sovet cəmiyyətinin
insanları hökümət tərəfindən ölümə göndərilən bu meyitlər haqda heç bir şey
demir. Əksinə onlar bu ölü bədənləri qəbul edir və kütləvi insan travmasına və
cinayətlərinə səslərini çıxarmırlar. Kinonun sujeti axıcı və izləmək də bir o qədər
asandır. Bundan əlavə, Balabanov qarışıq
dialoqlardan istifadə etmir, əksinə obrazlar arasında fikir mübadiləsi aparır və
daha çox simvol, təsəvvür və musiqinin rolunu vurğulayır.
Film həqiqətən olmuş hadisəyə
əsaslanır, hadisələr isə 1984-cü ilin avqust ayının sonlarında baş
verir. Həmin vaxt kommunist partiyasının baş katibi Konstantin Çernenko idi,
sovet-əfqan müharibəsi isə öz axarı ilə
davam edirdi, üstəlik bu səbəbdən də çürüməkdə
və durğunluq dövründə olan sovet cəmiyyəti özünü çox da yaxşı tərəfdən göstərə
bilmirdi. Film də bu hadisəni əsas götürərək-iki yaşlı qardaş-
Mixail və Artyom Kazakovun balkonda oturub quru balıq yeyib, pivə içərək gündəlik
adi şeylərdən danışmaqları ilə başlayır. Açılış səhnəsini izlədikdən sonra,
kinonun konteksti Rusiya tarixini bilən hər bir izləyici üçün aydın olur. Artyom
Leninqrad Universitetinin Elmi ateizm departamentinin direktorudur, O, Yuri
Andropovun ölümündən sonra çox şeylərin dəyişdiyini vurğulayır, bununla da
tamaşaçıya göndərilən mesaj odur ki, hadisələr artıq hardasa 1984-cü ildə Çernenkonun
dövründə cərəyan edir. Filmin başqa detalları-80-ci illərin ortasında sovet cəmiyyətini
məşğul edən problemlər qardaşların danışığında getdikcə açılır. Artyom deyir ki,
onun oğlu məktəblə maraqlanmasa da, öz oğlunu universitetə qəbul elətdirməyə və əfqan
müharibəsindən saxlatdırmağa gücü çatır. Mixail isə, sovet ordusunda polkovnikdir, o qızının
sevgilisi olan Valeri haqqında danışır, Valerinin nə işlə məşğul olduğunu isə bilmir. Bildiyi
odu ki, qızının sevgilisi onun qazandığı pulun üç qatını qazanır və Artyomun maşınından
qat-qat bahalı bir maşın sürür. Hətta Mixail Valerini əsgərlikdən saxlatdırmaq
üçün ona kömək də etmişdir. Dialoq əsnasında həddindən artıq narahat olan Mixail
öz hərbi rolunu qeyd edir - “Cargo 200”lə artıq 26 tabut qəbul olunduğunu diqqətə
çatdırır. Artyom getməyə hazırlaşan
zaman Mixhail ona qızını universitetə qəbul elətdirdiyi üçün təşəkkür edir,
qarşılığında isə Artyom deyir ki, Liza çox ağıllı qızdır və onsuz da o
imtahanları özü keçə bilərdi.
Qısası, filmin açılış səhnəsi sovet ittifaqının
gündəlik həyatı haqqında güclü mesaj verir, həmin dövrdə yaşayan insanlar
haqqında həqiqətləri göstərir. Hər kəs bilir ki, yüksək nəticə heç də
universitetə qəbul olunmağın qarantiyasını vermir. Məsələn, burda, Liza savadlı
qız olmağına baxmayaraq əmisinin köməyi ilə universitetə qəbul olur. Çünki
korrupsiya halları o qədər artıb ki, əziyyət tələb edən məsələni pulla
rahatlıqla etmək mümkündür. Bundan başqa, qara bazarla əlaqəsi olan insanlar
daha çox varlanırlar nəinki öz sahələri üzrə çox işləyən insanlar. Balabanovun
sovetə olan hücumunun effektivliyi ondadı ki, o sovet dövrünün yalnız siyasi hərcmərcliyini təsvir
etmiyib, həmçinin o, müasir tamaşaçıya həmin dövrün ağır həyat şəraitini və
yoxsulluğunu da göstərib.
Balabanov sınıq-sökük mənzillərdə divarlardakı daş
hissəcikləri belə dağılmaqda olan evlərdə, ümumi hamamlarda, elektrik naqillərinin
belə korlandığı şəraitdə həyat yaşayan yoxsul təbəqəni göz önünə gətirir. Xəyali
şəhər olan Leninsk tamaşaçıya post-apokaliptik bir sənayə şəhərini xatırladır, bununla
bərabər yağış suları ilə dolmuş çuxurlar, sovet üslubunda olan telefon və poçt
qutuları filmdə xüsusi vurğulanır. O dövrdə kefiyyətli və bahalı maşınlar ,
televizor, qurğular və hətta paltarlar
belə yox idi. Maraqlı olan odur ki, Balabanov ümumi yoxsulluğun üzərində çox
dayanmır, daha çox obrazlara və onların
dramlarına ağırlıq verir. Halbuki bu xırda detallardan yayınmaq qeyri-mümkün
idi çünki onlar o dövr Rusiyası ilə birbaşa əlaqəlidir və 1980-ci illəri
xatırlayan insanlara tanış olan şeylər idi. Sovet insanın gündəlik həyatının həqiqiliyindən
başqa rejissor sənətçi azadlığına əl
ataraq saf və cəsur hissini aşılayır.
Filmdə baş verən əsas hadisə isə kommunist
partiyasının bölgə rəisinin qızı olan Angelikanın psixi problemləri olan sovet
polisi Jurov tərəfindən qaçırılmasıdır. Angelikanı qaçıran psixopat polis ona təcavüz
edir. Şahidlər çox olsa da ancaq ortalığa çıxıb ədaləti bərpa etməyə cəsarəti
olan cəmi bir insan tapılır, Angelika xilas olunur və polis öldürülür. Əslində
isə baş verən hadisənin əsas faciəsi budur ki, ölü bir cəmiyyətdə insanlar
artıq bir-birini maraqlandırmır və baş verən hadisələrə biganədirlər. Jurov bu
çirkli quruluşun metaforasıdır və insanlar dərk edirdilər ki, onların açıq
danışıb hər şeyi deyə bilmək kimi bir cəsarətləri olsa da artıq onlar uduzublar,
bunun heç nəyə faydası yoxdur-sakit qalmaq daha yaxşıdır nəinki ədaləti deyən insanın
əlindən işinin, mənzilinin alınması, həyatı şərtlərinin məhdudlaşdırılması.
Kinodakı zorakılığın dozası tamaşaçını dəhşətə
salır. Angelika oğurlanır, təcavüz olunur, onun nişanlısının ölü bədəni “Cargo 200”
təyyarəsi ilə gəıtirilib qızın da zəncirləndiyi yatağa atılır (orada başqa cəsəd
də vardı). Balabanov kapitan Jurov ilə SSRİ-nin prototipini yaradır. Jurov
zahiri görkəmcə çirkindir, anası natəmiz və özü kimi psixoloji problemləri olan
biridir. Onun anası alkoqolikdir və birlikdə
infeksiya mənbəyi olan iyrənc mənzildə yaşayırlar, ev avadanlıqları isə baxılmayacaq qədər iyrənc
təsir bağışlayır. Bununla da “Cargo 200” estetik olaraq çirkabın, çirkinliyin,
iyrəncliyin təsvirini cızır. Qan donduran cinayətlər, ölü bədənlər,
zorakılıqlar isə kinodakı gözəl musiqilərlə təzad təşkil edir.
“Cargo200” sovet dövrünün ən sevilən və tanınan mahnıları
ilə doludur. Bunu Balabanov bilərəkdən etmişdi. Sovet dövründəki musiqilərə
aşiq olan çox insan onlara qulaq asdıqca nostalji hisslər yaşıyırdılar. O bu
cür gözəl musiqləri filmə yerləşdirərək bu cür bir ziddiyət yaradır : gözəl musiqilər o demək deyil ki sovet
ittifaqı mükəmməl bir yer olub və sonra da nələrəsə qulaq asıb nostalji hisslər
keçirdəsən.
“Cargo 200” də Balabanov 1980-ci illərin sovet quruluşuna
həsədlə baxanların cəhdlərini darmadağın edir, onun mesajı isə ucadan və aydın
səslənir - SSRİ haqqında heç bir pozitiv şey yoxdu. Əksinə əxlaqi dəyərləri
çürüyən qaranlıq bir məkandır, ümidsizlik və kasıblıq isə baş roldadır. Balabanov
isə məhz buna görə psixi problemləri olan obrazlar, əxlaq dəyərlərini itirən insanlar və günahsız
adamların çəkdiyi əzabı filmdə görməyimizi istəyirdi.
0 Şərh:
Yorum Gönder