![]() |
Béla Tarr |
Macarıstanlı kinorejissor, prodüser və ssenarist Bela Tarrın müsahibəsini təqdim edirik:
(İngiliscədən tərcümə edən Mənzər İsmayılova)
Siz
70-ci
illərdə bir həvəskar rejissor kimi nələri öyrəndiniz?
İlk olaraq mən çox sadə şeyləri - insanların həyatına və
şərəfinə hörmət etməyi öyrənməklə başladım. Mən bunu yetkinlik
dövründən dərk edirdim. İlk kino təcrübələrimdən bu yana və indi də Sarayevo
Film Akademiyasında o mənə yol göstərir.
Sizin fikrinizə görə “həvəskar”la
“professional” arasındakı fərq nədən ibarətdir?
Mənim fikrimcə onların arasında heç bir fərq yoxdur. Bir
film çəkmək üçün sənin kino üzrə diplomunun olması və ya hər hansı professional
sertfikata ehtiyacın yoxdur, bu dəqiq belədir.
Budapeştdə “Academy of
Drama and Film” məktəbində nələr öyrəndiniz?
Bu suala heç bir şey öyrənmədim deyə cavab vermək istəyirəm.
İzah
edəcəm. 1977-ci ildə “Family Nest” adlı film çəkdim, düz bir il əvvəl, film məktəbinə
daxil olmamışdan qabaq. “Family
Nest”dən sonra mən Budapeştdəki “Academy of Drama and Film” məktəbinə qəbul
oldum ancaq mənim davamiyyətim yaxşı olmurdu. Gəlin
biz buna belə deyək, mən bir növ “əcnəbi bir qonaq” idim. Nadir hallarda dərslərdə
özümü göstərirdim. Akademiyada Miklos Szinetar kimi bir rejissor müəllimim
olduğu üçün mən kifayət qədər şanslı idim. Szinetar bir insan kimi həddindən
artıq açıq fikirli idi. O, məni və sinif yoldaşlarımı cəsarətləndirirdi ki,
ağlınızda olan nə varsa gedin çəkin. O, bizim içimizdə olan bütün hissləri göstərməyə
sövq edirdi. O həmişə mənə deyirdi ki, hər şeyi mən öz axmaqlığımdan və səhvlərimdən
öyrənməliyəm. Və mən indi də onun məsləhətinə qulaq asıram (gülür).
Akademiya
imtahanlardan keçmək üçün sizdən film çəkməyinizi istəyirdi, bu doğrudur? Akademiya üçün hansı filmləri çəkmişdiniz?
Bəli, mən Akademiya üçün bir-iki film çəkmişəm. “Hotel Magnezit” adlı qısa film, bir də “The Prefab
People and Macbeth”. Bayaq dediyim kimi, film məktəbinə getməzdən əvvəl də
“Family Nest”i çəkmişdim. Doğrusu, mən dərslərə getmək əvəzinə proyektlərimin
üzərində işləyirdim, axmaqlığmı və səhvlərimi izləyirdim. Açığını desək,
akademiyada olan dördüncü ilimdə dərs proqramı haqqında heç bir fikrim yox idi.
Mən fikrimi əsas filmlərimə bir də ideyalarıma vermişdim.
Professorlar sizin imtahan
filmləriniz barədə nələri demişdi? Maraqlı idilər mi? Yaxşı nəticə əldə edə
bildiniz?
Deməzdim ki onlar yüksək fikirdə idilər. Onları mənim
filmlərim maraqlandırmırdı. Onlar sadəcə “yaxşıdı” deməklə kifayətlənirdilər.
Budapeştdəki “Academy of Drama and Film”dən diplomum var. Amma mən dərəcə və bu
kimi şeylərdən heç nə bilmirəm.
Gəlin sizin hal-hazırda
Sarayevo Film Akademiyasında olan fəaliyyətinizdən danışaq. Kino sənətini tələbələrə
necə öyrədirsiniz?
Açığı heç vaxt çalışmamışam kinonu öyrədəm. Mən hər
gün Sarayevo Film Akademiyasındakı cavanlara özləri olmağı və nəyə inanırlar və
nəyi hiss edirlər onu etmək lazım olduğunu deyirəm. Onlar özləri olmaq və özlərini
ifadə etmək üçün kifayət qədər cəsur olmalıdırlar. Sarayevodakı cavanlardan
soruşsanız deyəcəklər ki, mən “öyrətmirəm”, mühazirə demirəm. Onları məcbur
etmirəm dərsimdə bir saat yarım otursunlar və yaxud hansısa mövzuda
danışsınlar. Əgər onlar məndən bezsələr, öz işlərini görməkdə azaddırlar.
Onları məni dinləməyə məcbur edə bilmərəm və onlar da məni kor-koranə izləməyə məcbur
deyillər. İstəmirəm fikirlərimi, ideyalarımı onlara məcbur yükləyim çünki bu
onlara zərər verə bilər. Sarayevo Film Akademiyasında sosial media tələbələr tərəfindən
idarə olunur. Siz onlarala əlaqə saxlayıb mənim haqqımda nə fikirləşdiklərini
soruşa bilərsiniz.
Belə, Sarayeva Film
Akademiyasında siz özünüzü müəllim kimi hesab etmirsiniz. Onlar sizi “Professor
Tarr” deyə çağıranda əsəbləşirsiniz?
Əlbəttə ki (gülür). Rəsmi başlığı bir kənara qoysaq, mən
məktəbin yetirməsiyəm. Mən özümü müəllim və yaxud da professor hesab etmirəm.
Bu mənim vəzifəm deyil. Mən elə bir atmosfer yaratmaq istəyirəm ki, cavan
insanlar öz ideyalarını inkişaf elətdirsinlər, müdrikliyi və özlərini filmə
çevirə bilsinlər. Mən indi olduqca yaşlıyam. Əvvəllər bir neçə film çəkmişəm və
indi də kifayət qədər təcrübəm var. Mənim indi istədiyim isə cavan insanların
öz enerjiləri ilə yaratdığı atmosferdi. Bu da onların inkişafında mühüm rol
oynayır.
![]() |
Bela Tarr Sarayevo Film Akademiyasında tələbələri ilə
|
Onda sizə “yol göstərən” deyə
bilərik?
Mən yol göstərən biri olmağı müəllim və professor
rolundan üstün tuturam. Bilirsiniz, mən kiməsə təsir etməyi sevmirəm. İstəmirəm
tələbələrim mənim çəkdiyim filmlərə oxşasın. Onlar Bela Tarrın çəkdiyi filmlər
kimi film çəkməməlidirlər. Həmçinin Fred Kelemen, Carlos Reygadas, Jim
Jarmusch, Gustav Van Sant kimi də. Film məktəbində biz klonlar yaratmırıq. Mənim
yoldaşlarım və mən çalışırıq ki, sərhədlərə hörmət edək. Biz özümüzü bir az kənara
qoymalıyıq. Biz həqiqətən də məsləhət istəyən cavanlara kömək edə bilərik. Biz
onlara o zaman zərər verə bilərik ki, onların şəxsi seçimlərinə şüurlu və yaxud
da şüursuz şəkildə təsir göstərək. Bununla biz gündəlik həyatda da rastlaşırıq,
eləcə də yaxın olduğumuz insanlarla münasibətdə də bu cür hallar mümkündür.
Münasibətlərdə fundamental olan şey fərqliliklərə, müxtəlifliklərə hörmət etmək
və anlamaqdır. Bildiyiniz kimi, “Turin atı”ndan sonra film çəkmək işinə son
vermişəm və indi də mənim üçün vacib olan şey film çəkmək istəyən cavanlara kömək
etməkdir. Mən hər gün xüsusi diqqət tələb edən hadisələrlə qarşı-qarşıya
qalıram. Məsələn, Yaponiyadan gələn biri ilə oturub danışan zaman onun tarixi və
mədəni keçmişini nəzərə alıb danışıram, Litvadan gələn biri ilə tamam başqa
yolla danışıram. Mənim işlətdiyim dil, yanaşmaq tərzi fərqlidir, bunun
universal resepti yoxdur, olmamalıdır da.
![]() |
Bela Tarr "The Turin Horse" film setində
|
Biz sizin çəkdiyiniz filmlər
haqqında danışdıq. Siz həmişə sizinlə işləyən insanları yoldaşlarınız kimi yox
bir yaradıcı kimi təqdim eləmisiniz. Mən “Turin atı”ının komandası haqqında
fikirləşirəm. Mənə o iş yoldaşlarınız haqqında danışa bilərsiniz?
Ümumiyyətlə “bu mənim filmimdir” deməyi sevmirəm. Bu hər
kəsin filmidir. Çünki birgə iş kollektiv qabiliyyət tələb edir. Tək qabiliyyət yox,
həmçinin də fiziki və ruhən var olmaq və ən əsas da setdə hamının bir-birinə
qarşı anlayışlı olması da əsas şərtlərdəndir. Həmişə az-çox eyni insanlarla işləmişəm.
Özümü onlarla olanda rahat hiss edirəm və onlara həddindən artıq inanıram.
Onlar olmasaydı Bela Tarr rejissor ola bilməzdi. Onlar olmasaydı, mən indi
axmaq biri kimi otağımda tək oturacaqdım. Təbii ki, bir rejissor kimi mənim
gücüm var, son qərarı mən verirəm və məsuliyyətlə də filmi başa çatdırıram. Hər
şeydən əvvəl mənim iş yoldaşlarımın varlığına ehtiyacım var. Baxmayaraq ki, mən
artıq film çəkmək işinə son vermişəm, ancaq hələ də mənimlə birgə film çəkən
insanlara sual verib məsləhətlər alıram. Məsələn, Fred Kelemenlə Sarayevo Film
Akademiyasında birgə işləyirəm. O, kamera1 və kamera2 dərslərini deyir. Biz
bir-birimizi çox yaxşı tanımağımıza baxmayaraq (mən bilirəm Fred necə işləyir,
o nələri edə bilər, həmçinin o da mənim necə işlədiyimi bilir) ondan nəsə
soruşmaq və texniki biliklərini mənimlə bölüşməyini normal hesab edirəm.
0 Şərh:
Yorum Gönder