Fransız rejissor Pascal Laugierin quruluş verdiyi "Martyrs"
filmi dinamik ssenarisi ilə tamaşaçıya gözünü ekrandan çəkməyə imkan vermir.
Qorxu janrı kinosevərlərin az-az müraciət etdiyi bir janr olsa da "Martrys"
şiddət və işgəncə mövzusunu sonacan səlis şəkildə işləməyi bacarır. Həmçinin
tamaşaçını qorxutmaqla yetinməyib əksinə sərt üzünü göstərmək üçün zorakılıq
ünsürünü bəlli bir məntiq ardıcıllığına uyğunlaşdırmaqla işinin öhdəsindən
artıqlaması ilə gələ bilir. Eyniylə Gaspar Noenin "İrreversible" və Lars von Trierin "Antichrist" filmlərində
olduğu kimi.
Martyrs latın dilindən tərcümədə şahid olmaq və
eyni zamanda işgəncəyə məruz qalaraq müqəddəs bir döyüş uğrunda “şəhid olmaq” mənasının
verir. İlk etapda filmin adının niyə “Martyrs” olduğunu anlamaq mümkün deyil.
Ancaq ssenari mütəmadi olaraq yolunu dəyişib ağılagəlməz istiqamətlərə yönəldikcə
adın filmə mükəmməl şəkildə oturduğunu anlayırıq.
Film qana
bulaşmış bir qızın-Lusinin qışqırıqlar ilə köhnə bir binadan çıxaraq qaçması ilə
başlayır. Ardınca filmin titrləri yazılan əsnada Lusinin bir psixi xəstəxənada
müalicə gördüyünə dair bir sıra kadrajlar görürük. Onun burada başqa bir xəstə
olan həmyaşıdı Anna ilə dostluq qurduğunu, Annanın Lusiyə kömək etdiyini, daima
yanında olduğunu başa düşürük və bu detalın altından xətt çəkirik. Filmin sandığındakı gizlədiyi pambığı ortaya çıxarması ilə illər sonra, səhər yeməyi
masasında günlük məsələlərdən bəhs edən 4 nəfərlik modern bir ailə ilə
qarşımıza çıxır. Ailə yeməkdə ikən Lusi birdən-birə evə daxil olur və sözügedən
ailənin bütün üzvlərini tüfənglə öldürür.
Lusi illər əvvəl ona işgəncə edənlərdən
qisas almaq üçün ona dəstək olacağına söz vermiş Anna ilə öldürdükləri ailənin
üzvlərini basdıraraq faktları ört-basdır etmək istəyirlər. Lakin Lusinin daima
arxasınca qaçan, mütəmadi olaraq ona əzab verən insanabənzər bir məxluqla da mübarizə
aparması işləri çətinləşdirir. Anna Lusinin bitib tükənmək bilməyən hirsli
davranışlarından və şiddətə meyilli hərəkətlərindən narahat olsa da evin zirzəmisində
rastına çıxan həqiqət, onun həyatını heç ummadığı bir nöqtəyə çevirir. Filmin
mövzusunun təməli isə çox sadədi. Təşkilatlanmış bir qrup və ya bir növ təriqət,
gənc qızları qaçıraraq onlara işgəncə edir. Qurbanlarının ölməyinə isə əsla
icazə vermirlər, hiss etdikləri əzabı daimi yaşamaqları üçün işgəncələri stilizə
edirlər. Dolayısı ilə Lusi, xilas olduğu o təriqətə bağlılığı olan ailəni illər
sonra tapmış, kişi və qadını öldürərək qisasını almışdır. Lakin Annanın aqibəti
isə daha dəhşətli olur.
Martrys filmini orijinallaşdıran birinci ünsür işgəncəyə
verdiyi məna yüküdür. Filmdəki gizli təriqətin inancına görə “əzab müqəddəsdir”.
Əzab çəkən insan ibadət ediləsi insandır. Belə ki, əzab çəkən şəxsin
iztirabları maksimal bir ölçüyə yüksəlməli, dünyəvi hisslərdən uzaqlaşaraq
tanrıya yaxınlaşmalıdır. Yəni həm şəhid, həm də həqiqətə şahid olmalıdır. Əzab
çəkən şəxs ləyaqətlidir. Bu təriqət də ələ keçirdikləri qızları işgəncələr verərək
nirvanaya çatmaqlarını təmin edir. Digər yandan da işgəncə verərkən qurbanların
gözlərində yazılanları oxumağa çalışırlar. Çünki tanrının da əzab çəkənin
yanında olduğunu düşünürlər. İslam dinindəki şəhid olanların canlarını Əzrayıl
tərəfindən yox, məhz Allah tərəfindən alındığı düşüncəsi bu filmdə
funksionallaşır. Dolayısı ilə ilk baxışda hesab olunanın əksinə seçilən qızlar
tanrıya bəxş olunan “qurban” deyil, işgəncə görən qız heyranlıq bəsləniləcək
bir müqəddəs varlıqdır. Təriqətin düşüncəsinə görə seçdikləri qıza verdikləri əzab
onları hidayətə çatdırır. Sadist və mazoxist bir əzab fetişizminin əksinə, əzabsevərliyin
tanrıya qalxmağın tək pilləkəni olduğu düşüncəsinə malikdir film.
Məsələyə bu yöndən baxanda Anna ilə bərabərləşdirilən
ilk fiqur İsa peyğəmbərdir. Onun böyük işgəncələr görərək çarmıxa çəkilmə hadisəsi;
günahsız olduğu halda bütün insanlığın günahlarını öz öhdəsinə götürməsi, hər kəs
üçün əzab çəkməsi və sonda əzablarının zirvəyə ucalmasına paralel şəkildə göyə
merac etməsi kimi hesab olunmurmu? Bir çox xristian məzhəbində əzab çəkməyin
vacib bir proses sayılması boş deyil. Martyrsdə Anna, Həzrəti İsa fiquruna
çevrilərək işgəncələr vasitəsi ilə sirrlərə yiyələnir. Lakin əzaba ən çox tab gətirən
qadınlar olduğunu deyən film, Həzrəti İsa fiquru ilə yanaşı Həzrəti Məryəm kimi
bir “madre dolorose / əzabkeş ana” fiqurunu da diqqətə gətirir. Beləliklə qadın
və zorakılıq əlaqəsinə dair qüvvətli bir alt mətin ortaya çıxır. Kilsə tərəfindən
əvvəlcə yandırılan 450 il sonra da müqəddəs elan olunan Janna Darkı bu səbəbdən
yada salmaq olar. Qadın istər aktiv olsun, istərsə də passiv inanclarda və mədəniyyətdə
əzabla sınanması qaçınılmazdır. Əzabın müqəddəs hesab olunması tək
xristianlıqda deyil təbii ki. Çox köklü anlayışdır bu və filmin yuxarıda
sadalanan xristianlıq ünsürlərini açıqlıqla bəlli etməməsi doğru seçimdir. Beləcə
mövzunu tək ehtimala yönləndirmədən azad şəkildə düşünməyimizə imkan yaradır.
Avropanın ən qədim dillərindən olan almancada “ağıllı” sözü ilə “əzab” sözünün
eyni kəlmə ifadə edir: “schmerz”. Həmçinin ingilis dilində də “ağıllı” və “əzab”
sözləri də eyni kəlmə ilə ifadə olunur: “smart”. Ağıllı insan əzab çəkməlidi.
Elə isə dərinə enib filmin bizə işarə elədiyi yerə gedək.
Qeybə çəkilmiş qitə Atlantidadan Qədim Misirə gələn
bir insandan bəhs olunub: Hermes Trismegistus (yəni “Üç Dəfə Böyük Hermes”). Bu
ustadın, Qədim Misirin formalaşması, elm sahəsində köklü dəyişikliklərin baş
verməsi mövzusunda böyük köməyi olduğu deyilir. Yunan mifologiyasında və İslam
inancında-Hermes / Hürmüz / İdris-özünə yer tapıb Hermes. Qədim Misirdə əvvəlcə
Hermesçilik təriqətini qurmuş, zaman keçdikcə rahiblər və xalq tərəfindən
müdriklik tanrısı Tot kimi adlandırılmışdı. Hermesçilik tarixdə əzab çəkmək
fikirini ilk ortaya atan təriqət idi. Hermesə inanc gətirən rahiblər özlərini
işgəncələrlə dolu bir sınaqla yoxlayıb, labirintlərdən keçib, hər qapıda müxtəlif
əzablara tab gətirirlər. Onların bu əziyyətli səyahəti yerin mərkəzinə doğru
uzanan qaranlıq koridorlarla davam edirmiş. Beləcə “Hermes otağı” deyilən hücrəyə
gəlib çatırlarmış. Bu otaqda isə oruclar tutub işgəncələrə sınanırlarmış. Sonda
isə Hermes dözə bilən rahibi hidayətə çatdırırmış. Bu tarixi bilgilərin
işığında filmə nəzər yetirdikdə, Anna evin salonunda təriqət üzvləri tərəfindən
ələ keçirilir, gizli keçiddən aşağıya endirilərək koridorlar boyu süründürülməsi
və ikinci bir keçiddən təkrarən aşağıya endirilməsi və sonra qaranlıq bir otağa
gətirilərək işgəncə görməsi Hermes rahiblərinin sınaqları ilə olduqca paralel
deyilmi? Üstəlik Anna da aldığı zərbələrin və gördüyü zorakılığın sonunda əzabla
barışır, təslim olur və meraca yüksəlir. Bu sxem Kabbala inancı ilə və bu
inancın İslamdakı qarşılığı Sufiliklə də yaxınlıq qurur. Təsəvvüf dərgahında da
inanc sahibi olmaq və tanrıya ucalmaq üçün yer altındakı otaqlarda əzablara
qatlaşılmırmı?
Martyrs öz hekayəsini bu istiqamətdə qurarkən həm də
inancların içindəki bu çiləkeşlik anlayışı haqqında düşünməyə, daha doğrusu təsvirini
cızmağa çalışır, həm də əzabı müqəddəsləşdirən insanlığın yanlış yolda olduğunu
göstərir. Tənqidi oxlarını, gizli təriqət vasitəsi ilə bütün insanlıq tarixinə
yönəldir. Çünki işgəncəyə olan bu kor ehtirasın insanları əslində cəhalətə
doğru sürüdüyünü, məhv etdiyini və sevgi kimi əzabdan daha müqəddəs olan
duyğunu əridib yox elədiyini deməyə çalışır.
Digər yandan da “qadına qarşı zorakılıq” mövzusunda
da eyni ironik təsvir dilindən istifadə edir. Madmazel deyə çağırılan təriqət
liderinin “qadınlar daha güclüdür, əzaba ən dayanıqlı olanıdır” replikası,
müasir dövrümüzün də qanayan yarası olan, qadınlara yönələn zorakılığın bir
seksist güc birliyinin qaçınılmaz nəticəsi deyil, hər kəsin-qadınların özü də
daxil olmaqla-qadına qarşı zorakılığın tətbiqinə dair bir tezisə çevrildiyini
ortaya qoyur. Filmdə də bu tezisin bir ruhi pozğunluq olaraq dəyərləndirilməsinin
lazım olduğunu, yoxsa bu şiddət arzusunun getdikcə güclənəcəyini göz önünə gətirir.
Filimin əvvəlində Lusinin işgəncə hücrəsindən qaçdıqdan sonra qisas alma
mexanizminə çevrildiyini diqqətə gətirsək, ovun ovçuya çevrildiyini, əslində isə
sistemin insanları bir-birinə qırdırdığını da aydın görmək mümkündür. Lusi əvvəlcə
sözügedən ailənin evinə girərək ana və atanı öldürür. Amma bununla da yetinməyib
ailənin oğlu və qızına da mərhəmətli davranmır və onlara valideynlərinin aqibətini
yaşadır. Evin qadını yaralı ikən qaçmağa çalışarkən Lusi onun başını əzib una
çevirir. Yəni film, Lusinin sistem tərəfindən bir ölüm maşınına çevrildiyini dəqiq
təsvirlərlə tamaşaçıya göstərir.
Eyni zamanda öldürülən və evlərinin zirzəmisində
işgəncə otağı olan cəmiyyətin çəyirdəyi olan bu ailə də filmi güclü edən
faktorlardan biridir. Çünki film, qurduğu simvollarla bir növ cəmiyyətin məhəng
daşı sayılan ailə qurumunun alt qatında zorakılıq anlayışının mövcud olduğunu əhatəli
şəkildə nəzərdən keçirir. Onsuz da Annaya zorakılıq tətbiq edən “ana” və “ata”
personajlarını xatırlatmırmı? Annanı ölümcül şəkildə döyənin qüvvətli bir kişi
olmasına və yemək yedirib təmizləyənin isə ortayaşlı bir qadın olmasına xüsusi
diqqət yetirmək lazımdır.
Son olaraq onu deyək ki, Pascal Laugierin yazdığı
ssenarisi və stilizə edilmiş rejissorluq qabilliyyəti ilə Martyrs filmi bol
qatlı bir vizual mətnə çevrilib. Kinosevərlər üçün dişə vurmağa dəyər qorxu və
triller janrını özündə ehtiva edən bir filmdir. Hətta bir müddət sonra kult
filmə çevriləcəyinə də “şahid ola” bilərik.
0 Şərh:
Yorum Gönder