Rəssam,
yazıçı ya da şairlərin həyatı haqda film çəkmək çətin məsələdir. Çəkilən
film həmin insanın başına gələn hadisələrə ekran həyatı verməkdir. Bu ekran
işində ön plana çıxarılan, haqqında film çəkilən sənətçinin kino vasitəsi ilə
yenidən yüksəldilməyi ya da sadəcə bəsit şəkildə həyatını bilməyənlərə məlumat
xarakterli informasiya ötürməkdir. Unudulan isə kinonun da bir sənət vasitəsi
olmağıdır. Rəssam və ya ədəbiyyatçıların eləcə də digər peşə sahələrində iz
qoyan insanların həyatını hekayələşdirmək rejissordan çox bioqrafiya
yazıçısının işidir. Həmin bioqrafiyanı vizual şəkildə ekrana köçürmək
bəsitlikdən başqa bir şey deyil. Bunun səbəbi kinematoqraf olmağı bacara
bilməyən rejissorların sadəliyə qaçmağıdır.
![]() |
Derek Jarman |
Derek
Jarman! Jarman bioqrafik filmləri ilə yuxarıda bəhs olunan bəsitlikdən qaçan
rejissordur. Rəssam Mikelancelo Caravaggiodan bəhs edən “Caravaggio” filmi 1986-cı ildə lentə aldığı bioqrafik filmlərdən biridir. Jarman Carvaggio
haqda film çəkərkən onun həyatını təhkiyə etmək əvəzinə onun həyat yolu ilə
birgə irəliləməyi seçir. Bu seçimin səbəbi isə Caravaggionun əsərlərinə yaxınlaşmaqdır.
Jarman əlindəki digər bir sənət vasitəsi olan kino ilə, yəni öz qüvvəsi ilə
Caravaggioya yaxınlaşıb onu “öpməyə” cəhd edir. Demək olar bütün səhnələri Caravaggionun
rəsmlərinə bənzədərək qurur. Film vasitəsilə Caravaggionun 400 il əvvəlki
modelləri ilə öz modellərini (aktyor və aktrisalar) yaxınlaşdırır, ortaq bir
məkanda onları eyniləşdirməyə çalışır. Ortaq məkan anlayışı isə Kino və Rəsm
arasında bir fərqin olmadığı ərazini özünə məskən edir.
![]() |
Caravaggio (Concert, 1595) |
![]() |
Derek Jarman (Caravaggio, 1986) |
Caravaggio
öz rəsmlərindən yaranan “Tenebrizm” cərəyanını öncülüdür. Düzdü, Caravaggio
yaşayarkən belə bir cərəyan yaradıb onun lideri olmayıb. Sonradan sənət araşdırmaçıları
Caravaggio kimi işıqdan istifadə edən və konkret zorakılığı özündə birləşdirən
rəsmləri və rəssamları “Tenebrizm” cərəyanının bir parçası olduğunu deyiblər.
Caravaggio (əsl adı, Michelangelo
Merisidir) nə vaxt və nə üçün öldüyü dəqiq bilinməyən rəssamdır. Həyatı haqda da bilinən
çox az məlumat var. Doğulduğu şəhər Milanda bir məmuru yaraladığı, bundan sonra
Romaya qaçmağı onun haqda bilinən məlumatlardır. Lakin Romada yenidən bir cinayət
törədir və bu cinayətdən sonra Napoliyə, oradan da Maltaya qaçır. Maltada da
boş oturmayan Caravaggio bir cəngavəri
yaraladığı üçün zindana salınır. Bu məlumatlara nəzər yetirdikdə Caravaggionun
rəsmlərində əks olunan zorakılığın öz həyat tərzinə uyğun gəldiyini görərik. Macəra
dolu həyatı olan Caravaggio filmə çəkilmək üçün ən uyğun sənət adamlarından
biridir. Lakin Jarman macəra janrının çörəyini yeməkdənsə, Caravaggionun həyatını
da, sənətini də başqa bir sənət əsərinə çevirməyi üstün tutur.
Rejissor bu filmdə, Caravaggionun
bütün həyatını qısa mərhələlərlə tamaşaçıya təqdim edir. Filmdə Caravaggionun rəssamlığa
necə başladığı, kilsə ilə yaşadığı gərginliklər, çətin keçən ömrünün
son günləri parça-parça təhkiyə edilir. Lakin Jarman tək-tək bu mövzulara
daxil olmur, 3-5 dəqiqəliyinə ötəri nəzər salır. Buna görə də filmdə xronoloji
ardıcıllıq yoxdur. Filmin dağınıq bir quruluşa malik olduğunu da deməliyik. Belə ki, filmin bir səhnəsində rəssamın ölüm ayağında olduğunu, növbəti səhnəsində isə gənclik illərinə qayıtdığını görmək mümkündür. Amma Jarman film və rəsm arasında həmahəng atmosfer yaratmaq
üçün cəmi bir dramatik mövzuya müraciət edir. Bu dramatik quruluşun təməlini isə
Caravaggionun modelləri ilə olan əlaqəsi təşkil edir. Bu əlaqələr bəzən rəssamın
əsas güc mənbəyi şəklində, bəzən də gücünü itirdiyi anda düşdüyü vəziyyət şəklində
əks olunub. Hər modeli ilə yaxın münasibət quran rəssam bir tərəfdən onlara rəğbət
bəsləsə də, digər tərəfdən onları alçaltmaqdan da çəkinmir.
Caravaggionun modelləri arasında ön
plana çıxan isə “Bakirə Məryəm” tablosunun modeli olan Lena obrazıdır. “Bakirə
Məryəm” tablosu üçün Caravaggionun istifadə etdiyi bu modelin dövrünün məşhur fahişələrindən biri olduğu
kilsə tərəfindən aşkarlanır. Bu səbəbdən də Caravaggio kilsədən qovulur və ölümə
daha da yaxınlaşır. Filmdə bu fahişəni Tilda Swinton canlandırıb. Lakin Jarman filmdə Lenanı fahişə kimi təqdim
etmir, onun yerinə Caravaggionun da aşiq olduğu və sonda qısqanclıq cinayətinə
qurban gedən bir qadın kimi təqdim edir.
![]() |
Bakirə Məryəm (Caravaggio) |
Caravaggionun rəsm əsərləri artıq
modern zamanda pop məhsul kimi alınıb satılır, rəsmləri
rahatlıqla bəyənilir. 400 illik rəsmləri köhnə olduğu qədər həm də yenidir. Bu
səbəbdən saxta bir məhəbbətlə də olsa sevilir. Derek Jarmanın filmi isə
Caravaggioya yeni bir baxış gətirir. Çünki Jarman ona yaxınlaşmağın ən gözəl
yolunu tapır və bu səbəbdən onu yeniləşdirir.
Rəssam əsərərində ən çox qollara
diqqət verir. Qollar həmişə artıq bir obyekt kimi görünür. Buna görə də əsərlərində
qollar bir istiqamətə doğru gücsüz şəkildə
uzanır və ya ölmüş bir insanın qollarına bənzəyir. Ömrünün sonunda Caravaggio
sifilisə düçar olur(?), Jarman isə QİÇS-dən ölür. Xəstəlik bu hekayələrin
sonunda peyda olur, hər ikisini də gücsüz və ya ölü qolları ilə
qucaqlayır.
0 Şərh:
Yorum Gönder