“The Voyager” Max Frischin “Homo Faber” romanından
Volker Schlöndörfün 1991-ci ildə ekranlaşdırdığı filmdir. Filmdə Frisch və
Schlöndorffün avtobioqrafiyasının təsirləri özünü göstərməkdədir. Baş rollarda
Sam Shepard və Julie Delpy yer alıb.
Filmin əsas qəhrəmanı
Faber elmi işçi olmağına baxmayaraq, başına gələn hadisələr daha çox sənət
və mifologiya konteksindədir. Onun soyuqqanlı bir şəkildə dünyanı idarə etmək
istəyinə qarşı, tale ya da əvvəlcədən hesablanmış təsirini bağışlayan bir sıra
hadisələr salamlayır. Bu minvalla Faber bir oyanış yaşayır, o
avtomatlaşdırılmış bir dövrün insanı ikən Orta Amerikada ölümlə qarşı-qarşıya gəlir.
Bu qarşılaşma onu yuxudan oyadır, dirilməyi üçün öz “ölü”sünü görür.
Filmdə ziddiyyətlər
əsas gücə sahibdi. İbtidai meşə həyatına qarşı Nyu-Yorkdakı rahat mənzil;
elmin yeni dünyası və texnoloji inkişafa qarşı muzeylərin köhnə atmosferi,
operalar, köhnə dövrlərin qalıqları; ən əsası atanın roluna qarşı aşiqin rolu
kimi kəsişən mövzular diqqəti cəb edir. Filmin mövzusu ağıl/ehtiras, texnologiya/sənət,
robot/bədən, təcrübə/gənclik, təsadüf/tale, şimal/cənub və Amerika/Avropa
ziddiyətləri ilə tamaşaçını düşünməyə sövq edir. Lakin “The Voyager”in Amerika
filmi olmağı onu fərqliləşdirir və ya “bəsitləşdirir”. Faber filmdə
üçüncü dünya ölkələrinin primitivliyinə və Avropanın estetik və fəlsəfi adətlərinə
əks olaraq Amerikanıın texnoloji inkişafının və sosioetik həyatının təmsilçisinə
çevrilir. Filmin strukturu iki paralel səyahəti özündə ehtiva edir,
bu hər iki səyahətin hər birində də ikili qarşıdurmanı birləşdirir. Henckeni
görmək üçün etdiyi səyahət və Sabeth ilə birgə Afinaya etdiyi səyahət. Hər iki
səyahət şimal və cənubu, keçmiş və indini, idarə olunan bilən və idarə oluna
bilməyəni birləşdirən bir xüsusiyyətə malikdir. Hər iki səyahət texnologiya
dünyasından ibtidai quruluşa malik bir dunayaya edilmiş səyahətdir. Faberin
Joachimin ölümü ilə rastlaşması yazının əvvəlində deyildiyi kimi öz ölümü ilə
rastlaşmağının metaforik təsviridir. Beləliklə, bu ölüm rastlaşması onu bir növ
orta yaş böhranının səbəb olduğu ölümünün fərqinə varacaq və onu yenidən
oyadacaq.
Faber’in Sabethlə qurduğu əlaqə ikinci bir doğuşa, ikinci
bir həyata səbəb olur. Beləliklə, film bir növ sevgi hekayəsinə çevrilir. Amma
necə bir sevgi hekayəsinə. Cəmiyyətin dəstəkləmədiyi və əxlaqi dəyərlərin əl
vermədiyi bir sevgi hekayəsi. Schlöndorf əsərə nisbətən hörgünü daha da genişlədir.
Rejissor İvy və stüardesa personajlarını filmə qoyur. Faber və Sabethin ətrafındakı amerikalılar süni qəhrəmanlardır və bu səbəbdən Sabeth ilə əksdir. Schlöndorff,
yazıçının ziddiyyətlərinə daha birini əlavə edir: Süni Amerika Qadını və Təbii
Avropa Qadını. Birinci ötəri münasibət, ikinci isə ciddi münasibət şəklində
filmdə öz əksini tapır. Stüardessa Faberi ölümə aparan (təyyarə qəzası), Sabeth
isə onu həyata qaytarandır.
Film eyni zamanda təsadüf və tale ilə əlaqəli fəlsəfi sualları da göz önünə
gətirir. Mifoloji işarələrlə Sabeth və Faberin ətrafı əhatələnsə də film Faberin
vəziyyətinin daha yaxşı izah edə biləcəyinə
dair nəticəni cavabsız qoyur. Schlöndorff
audio-vizual referanslarla Oedipiusun korluğunu diqqətə çatdırır
(Faberin skmayada oturarkən Sabethin arxadan gəlib onun gözlərini əlləri ilə
qapamağı, gecə maşın sürərkən rolu
Sabethin idarə etməyi və son səhnədəki kor eynəyi ilə oturmağı. Filmin
sonundakı monoloqu isə bu korluğun göstəricisidir).
Baxmaq və görmək filmin əsas motivlərindən biridir. Faber və Sabethin
sevgisi onların qarşılıqlı baxışlarında yatır. İlk görüşdə Faber Sabethə baxır,
daha sonra mübahisə səhnəsində Sabeth Faberə baxır, bu isə baxışmaların artıq fərqli
olduğunu özü ilə birgə gətirir. Bu baxış şəkli filmin irəliləyən dəqiqələrində
paralel olaraq birindən digərinə ötürülür. Sonda isə bu Faberin təsliminə gətirib
çıxarır, çünki o həm baxan, həm də simmetrik bir münasibətdə baxılan vəziyyətdədir.
Ata ilə qız arasında münasibət gəmidə başlayır. İlk olaraq Faber və Sabeth
yığıncağı tərk edir və Faber onunla evlənmək istədiyini deyir. O həm ciddi, həm
də xəyalpərəstdir. Ata qismi ilə, sevgili qismi ziddiyyət təşkil edir. Bəzi səhnələrdə
isə Faberin atalıq qayğıları ön plana çıxarılır. Lakin talenin oyunundan xəbərsiz
Faberin bu qayğıkeşliyi onu öz qızına aşiq edir. Çünki hər iki tərəf bu məsələdən
xəbərsizdir. Həmçinin film bir atanın öz qızına göstərdiyi qayğı və ya doğmalıq əlaqələri olmadıqda cinsi qayğıkeşliyi də özündə ehtiva edən münasibətə
çevrilə biləcəyini göz önünə gətirir.
Səyahətin şirin yerində ünsiyyət zamanı Faberə artıq hər şey aydın olur. Artıq
onun sevgili qayğıkeşliyini atalıq duyğusu əvəzləyir. O artıq bir sevgili yox,
atadır. Nəticədə münasibət soyumağa başlayır. Bu soyuqluq isə özü ilə faciəni gətirir.
Sabethi ilan vurur və başının daşa çırpılmağına səbəb olur. Burada ilanın vurmağı
təsadüf və onun başının daşa çırpılmağı
isə bu təsadüfün nəticəsidir. Simvolik olaraq ilan penisi təmsil edir, ilan vurmağı
ilə ata ilə seksual münaibəti eyniləşdirilir və Sabeth bu təsadüfün səbəb
olduğu ölümə düçar olur.
Film bunlarla
yanaşı daha bir köklü paradoksu ortaya qoyur: Sevginin ən mükəmməli cəmiyyət tərəfindən
qəbul olunmayanıdır. Sevginin gücü onun mümkünsüzlüyü ilə düz mütənasibdir.
Oğul üçün bəlkə də ən çox arzuladığı şey ananın sevgisidirsə, qız üçün bu ata
sevgisidir. Filmdə isə əsas mövzu tərs
bir Oedipus kompleksidir - atanın öz qızına aşiq olmağı, saf sevginin bir növ özünü büruzə etməyidir.
Filmin quruluşunda da bu bir “dövrə” şəklində özünü göstərir. Bu fırlanan dövrə
Afinada başlayır, əslində filmin sonu əvvəlidir, əvvəli isə sonudur və yenə həmin
yerdə Afinada bir aeroportda sona çatır.
0 Şərh:
Yorum Gönder