Dan Gilroyun 2014-cü ildə lentə aldığı “Nightcrawler”
filmi Amerikanın qaranlıq küçələrində
baş verən hadisələri göz önünə gətirir. Jake Gyllenhaalın canlandırdığı Lou
Bloom personajı isə kariyerist obrazlar arasında ən psixopatı olmağı bacarır. “Nightcrawler” Amerika kabel televiziya dünyasının “qan yoxdusa pul da
yoxdu” prinsipini göz qırpmadan mənimsəyən jurnalist Lou Bloomun uğurlu həyat
hekayəsidir. Los Angelesdə iş axtararkən sərbəst cinayət müxbirliyini kəşf edən
və işin incəliklərini sürətlə öyrənən Lou Bloom, filmin sonunda kadrajı öz şirkətini
qurmuş bir iş adamı kimi tərk edir.
Televiziya xəbərçiliyi dünyasına şok xəbər sayılan görüntüləri çəkib xəbər
kanalına satmaqla başlayan Lou, “Amerikan Yuxusu”na qaranlıq tərəfdən
yaxınlaşır. O, insanların əsəbini korlaya biləcək potensialda olan xəbərlərə
görə cəzalandırılmır və ən pisi Lou dəyişmək üçün heç nə etmir. Əksinə onun
gözünü bağlayan bu kariyerist təfəkkürü və filmin rejissoru Dan Gilroyun dediyi
kimi “hiper-kapitalist” etikası qarşısında digər personajlar əzilib büzülür,
onun istədiyi şəkildə dəyişməyənlər isə aradan qaldırılır.
Filmdə Lounun dilindən çıxan ilk cümlə, oğurluq edərkən tutulanda özünü
xilas etmək üçün mühafizə polisinə dediyi “Yolumu itirmişəm” cümləsidir.
Oğurladığını satmaq üçün müraciət etdiyi şəxsdən axıcı şirkət jarqonu ilə iş
istəyən Lou üçün iş tapmaq, təkcə bir yerdə işləmək mənasını gəlmir. Yolunu
itirmiş bir ruh kimi Lou, əslində iş tapmaqdan çox yolunu tapmaq istəyir. O
bunun üçün həddən artıq işləməyə də hazırdır. Bir oğrunu işə götürməklə bir
oğru ilə iş görmək arasında fərq tapa bilən işverən əxlaqi sarıdan qərarsızdır.
Amma iş axtaran oğrunun fikirlərinə görə isə bu qanunidir. Onun oğurladığı məhsul
qəbul olunur lakin oğrunun özü isə qəbul olunmur. Məhsulu birbaşa oğrudan
almaq, müştəridə cinayətə ortaq olma duyğusunu oyadacaq. Lakin eyni məhsulu bir
şirkətdən almaq qeyri-qanuni hadisə ilə müştərinin arasında daxili rahatlığa səbəb
ola biləcək pərdə çəkir. Deməli, oğrunun dünyaya əlindəki məhsuldan daha çoxunu
bəxş etməyi lazımdır ki, bunun üçün də oğrunun bazara daxil edəcəyi başqa bir dəyərə,
manipulə edilmiş hüquqi bir keyfiyyətin
vasitəçiliyinə ehtiyacı var.
Lou TV rəhbəri ilə qarşılaşma səhnəsində, artıq televiziya xəbərçiliyinin
ruhunu başa düşə biləcəyinə dair məlumatlar əldə edə bilir. Müştəri yəni
tamaşaçı qan və göz yaşlarına canlı şahid olmaq istəmir, mümkün olan ən
etibarlı çərçivədən, evinin ən yaxşı yerində dayanan televizordan və həddən
artıq detallı olaraq görmək istəyir. Oğurluq məhsulu satanın şirkət olmağı,
alıcıda necə bir “qeyri-qanuniliyə bulaşmamaq”
fantaziyası yaradırsa, Lounun xəbərçilik tərzi və ortaya qoyduğu məhsul
tamaşaçıda katarsisə səbəb olur və bu da onlarda qeyri-qanunilikdən və cinayətdən
uzaq olma hissini yaradır. Bununla belə Lou etdiyi işin uğurlu alınmağı üçün
müştərisinə yəni tamaşaçıya, hadisə yerindəki mövcudluğunu unutdurmalı olduğunu
anlayır. Xəbər departamentinin rəhbəri Nina ilə ünsiyyət zamanı o bunu açıq şəkildə
ifadə edir: “Normal bir çərçivə gözü təkcə görüntü ilə özünə çəkməz, orada
lazım olduğu qədər qalmağını da təmin edir, beləliklə mövzu ilə çərçivənin çölü
arasında bariyer məhv olur”. Beləliklə, Lou Bloom, digər sərbəst müxbirlərdən fərqli
olaraq daha çox uğur qazanır, çünki o görüntü götürməklə yanaşı , çərçivəyə
daxil etdiyi qanlı bədənlər ilə tamaşaçı arasındakı məsafəni minimuma endirməyi
gözə alır. Lounun xəbərçilik anlayışının bu istiqamətdə formalaşmağına qismən,
cinayətin mərkəzdən periferiyaya doğru sürüşdüyünü deyən xəbər müdiri səbəb
olur. Ninaya görə narkotik satıcıları, fahişələr, işçilər, qaçqınlar, zəncilər
və neçə belə əlverişsiz qruplar tərəfindən şəhər işğal edilmişdir. Bu şəhərdən
qaçmaq məcburiyyətində qalan burjuy ailələr və kostyumlular şəhərqırağı yerlərə
getməklərinə baxmayaraq elə cinayət də onların arxasınca düşür. Lou Ninanın
verdiyi bu xəritəni izləyir və bir ailənin öldürüldüyü şəhərqırağında olan evə
polislərdən qabaq özünü çatdırır. Bu səhnə tamaşaçıda ədəbsiz, dəhşətverici bir
yaxınlığa, narahatedici bir şahidliyə
ortaq olma hissi yaradır. Lounun kamerasının işığı evin içini parçalamış bir səthə
çevirir. Bu mənada Nina və Lounun etdiyi televiziya xəbərçiliyi “qorxu
tacirliyi” sözünə mükəmməl şəkildə oturur. Qorxunu satmağın ən rahat yolu, xəbərin
hədəf kütləsinə yəni sistemin davamına imkan yaradan müştəriyə sanki gözləri ilə
görürmüş kimi illizuyası yaratmaqdır.
Lou cinayətlərin və qəzaların qurbanları ilə, qurban olmağı ilə qorxudulan
tamaşaçı arasındakı məsafəni görünməz etməyə çalışarkən, film Lounun yeni kəşf
etdiyi məsləyi ilə arasındakı məsafəni də göz önünə gətirir. Hadisə yerinə ilk
dəfə maşını ilə getdiyi zaman çox yaxında saxlayır və polislərlə qurbanlara
kamerası ilə çox yaxınlaşır. Harada durmaq lazım olduğunu bilməyən biri kimi
film onu şifrələyir. Rəqib operatorun maşınını sabotə edib ölümünə səbəb olur,
köməkçisi onu da görüntü olaraq götürdüyündə “O bizdən biridir” deyərək Louya
etiraz edəndə, Lou öz köməkçisinə professionallıqda bu kimi hadisələr zamanı mənəvi
bağlılığın önəm kəsb etmədiyini deyərək cavab verir. Lou qarşısı alınmaz yüksəlişin
işini sevərək (yalnız işini sevərək) etməyinə borcludur. Artıq xəbər yaratmağa
başlayan Lou işi ilə eyniləşir, öz məsləyində var olur, hətta məsləyinə
çevrilir.
Lou Bloom personajı Hollywodun “kariyerist psixopatlar” repertuarında heç
şübhəsiz özünəxas bir yer tutacaq. Onun səthi duyğular, qorxu və özünü günahkar
görməmə, yüksək manipuliyasiya qabiliyyəti və stresə dözümlülük kimi xüsusiyyətləri
ilə yanaşı acgözlülük, maddi dəyərləri müqəddəsləşdirmə, narsizm kimi xüsusiyyətləri
ilə də diqqəti cəlb edir. Lounun hədəfi zirvəyə çatmaqdır və bunun üçün nə
lazımdırsa etməkdən çəkinmir. Çünki “Yaxşılıqlar çox işləyənləri tapır və
cekpotun sənə düşməyini istəyirsənsə, əvvəlcə lotereya biletini almaq üçün pul
qazanmalısan”.
Jake Gyllenhaal, Lou personajı üçün ən çox “doyurulmayan bir aclıq”
haqqında düşündüyünü deyib. Gilroy ilə birlikdə Lounu bir çaqqal, yəni iştahını
doyura bilməyən bir gecə heyvanı olaraq hazırladıqlarını deyiblər. Gyllenhaalın
nadir hallarda qırpdığı gözləri bu aclıq fikrinin vizual təsviridir. Lou,
parlaq Los-Angeles gecəsində maşını ilə gəzərkən “ac” gözləri ilə ətrafı izləyir,
bu da tamaşaçıya, dünyanı gözləri ilə yemək istəyən, gördüyü hər şeyi istəyən
bir personaj olduğu haqqında məlumat ötürür.
Filmdə həyəcanverici ünsürlərdən biri də, Lounun hər yerdə dilə gətirdiyi
prinsiplərinə könüldən bağlı olmağı, kapitalizmin bütün aksiomlarına olan
inamını təkcə danışıqda yox, praktikada da gerçəkləşdirməyədir. Lou ailə, dostluq kimi yaxınlığı özündə
ehtiva edən əlaqələrdən azaddır, danışıq dilində istifadə etdiyi sözlər və ifadələr
yaxınlıq və səmimiyyətdən doğan dialoqlara deyil internetdə mənimsənilmiş saxta
iş dünyası dilinə aiddir. Filmdə Lounun dilindən deyilən sözlərin çoxu ard-arda
əlavə edilsə uzun bir monoloq təsiri bağışlayar. Personajın bu tək tərəfli,
öz-özünə danışığının və basmaqəlib sözlərinin Nina və öz köməkçisi Rickdə
yaratdığı təzyiq, dediyi hər şeyin kapitalist cəmiyyətdə qanuni və məqbul olduğundan
irəli gəlir. Bu mənada Lou Bloom səthi bir dərinliyi özündə gizlədən orijinal
personajlardan birinə çevrilir.
Sonda evində təkcə oturub izlədiyi televizorun da içinə girməyi bacaran
Lou, artıq varlanmış olduğu göstərilir. Nina vasitəsi ilə xəbərlərinin artıq
şirkətin adı ilə təqdim olunmağını əldə etmiş, etdiyi cinayətlər cavabsız
qalmış, dəyişməmiş amma daha da inkişaf etmiş bir obraz kimi, işçiləri ilə
birlikdə xəbər avtobusuna minib yoluna davam edir. Beləliklə, tamaşaçını həzm
etməkdə çətinlik çəkdiyi bir həqiqətlə təkbətək qoyur: Kapitalist sistemin istəklərini
hərfbəhərf yerinə yetirsən uğur qazana bilər, məqbul bir şəxs kimi hörmət
sahibi olacaqsan. Yəni Lou Blooma çevriləcəksən.
0 Şərh:
Yorum Gönder