Steven Soderberghin 1991-ci ildə lentə aldığı və baş rolu Jeremy İronsun
canlandırdığı “Kafka” filmi dünyaca məşhur yazıçı Frans Kafkanın həyatına və əsərlərinə
əsaslanan, ağ-qara formatda və kafkaesk
üslubda olan ekran işidir. Hələ sağ ikən atasının istəyi ilə hüquq təhsili
almış, Praqada bir sığorta şirkəti işçisi və adı bilinməyən yazıçı; ölümündən
sonra isə dünyaca məşhurluq qazanan, yazdığı kitablarla yanaşı onun haqda
yazılan tənqidlərlə ədəbi cığır yaratmış çex yazar-Frans Kafka. Soderbergh
kafkaesk atmosfer yaratmaq üçün Kafkanın həyatını Kafkanın daxilindən qopmuş məşhur
əsərlərinin quruluşundan istifadə edir. Çünki kafkaesk üslub qaynağını Kafkanın
daxilindən, həm də ona yapışıb qalan insanların ruhundan və Praqadan alır.
Kafkanın həyatında, ruhunda və şəxsiyyətində ən dərin iz buraxan şəxs isə atası Herman Kafkadır. Aralarında nəsil qarşıdurmasından əlavə xarakter fərqliliyi, mənəvi
ikiqütblülük, həyatın mənasını dərk etmə mövzusunda böyük bir uyuşmazlıq və
bütün bunların nəticəsində ölənədək Kafkanın ardınca düşən günahkarlıq duyğusu
ilə harmoniyada olan çatışmazlıq hissi, ata və onun simvolizdə etdikləri ilə
mübarizə halındadıdr.
Soderbergh Kafkanın həyatına, kimliyinə, ağrılarına, qarabasmalarına, zəifliklərinə,
həsrətinə, xəyallarına, kədərinə, bütün ruhunu əks etdirən əsərlərindən bəzilərinə
filmdə xüsusilə yer verib. İş yeri atmosferi və burdakı lazımsız köməkçilər,
filmə bütünlüklə siraət etmiş uzaqdan görkəmli, çöldən yaxud da içəridən əlçatmaz
qəsr və dedektivlər, böyük sənəd şkafları ilə “Məhkəmə” əsərinə və bütün Kafka
yazı dünyasının incəliklərinə Soderbergh filmdə çox gözəl toxuna bilib. Filmdə
Kafka personajının gözlərini çəkə bilmədiyi və heç cür uzun-uzadı söhbət edə
bilmədiyi Anna obrazı da sanki Milena kimi Kafka sevgisi ilə gülümsəyir.
Soderberghin Kafkanın vəsiyyətinə vurduğu eyham da filmdə tutarlı alınıb.
Kafkanın Qəsrə gedən yolu taun epidemiyasından qalma, məzara bənzəyən gizli
keçid yolunu ona göstərən qəbir qazanla vəsiyyətinə dair qurduğu dialoq çox mənalı
alınıb. Max Brod yaşayarkən başa düşülməyən Kafkanın vəsiyyətinin əksinə olaraq
onun bütün əsərlərini yayımlayır və oxucuların yaddaşında Kafkanın öz qəsrini
qurmağına imkan yaradır.
Soderbergh Kafkanın həyatına həddən artıq təsir edən ata fiquru Herman Kafkaya filmdə haqq elədiyi diqqəti göstərmişdir. Kafkanın atasının səslənişi
ilə başlayan film finalda da Kafkanın atası ilə arasında olan bütün uçuruma və patriarxal
basqıya rəğmən, qəbul etmə və barışıq cümlələri ilə gözəl bir sonla yekunlaşır.
Kafka qəsrin ölüm fərmanına baxmayaraq qulyabani qatildən qaçaraq qəbir qazanın
köməyi ilə qəsrə gizli şəkildə girib bombanı sadist Doktor Murnaunun işgəncə
makanında partladır və sonda qarşısını ala bilmədiyi cinayətlərin intihar
olduğunu müfəttişlərə deyərək qəbul edir.
Steven Soderbergh Kafka kimi fəlsəfi dərinliyə malik, ədəbi və əbədi bir
yazıçını filmdə hər kadraja Kafkadan izlər, Praqadan hisslər və fonda yəhudi
musiqiləri vasitəsi ilə çox gözəl təhkiyə etmişdir. Jeremy İrons da Kafkanı
özünküləşdirərək və mənimsəyərək həqiqi və təsirli ifa yaradıb. Kafkanın əsərlərindən
və həyatından təsirlənən hər sənət əsəri Kafka qədər Kafkanın sənətçidə
yaratdığı izləri də özündə ehtiva edir. Ona görə ki, əvvəlcə Kafka kainatına şərtsiz
təslim olmaq, sonra bu kainatda öz planetini yaratmaq lazımdır və Soderbergh də
bunu çox gözəl bacarıb.
0 Şərh:
Yorum Gönder