Çex Yeni Dalğası Fransız Yeni Dalğası və İtaliyan Neorealizmi ilə birlikdə
1960-cı illərin qurğu sarıdan ən zəngin kino axımlarından bir kimi qəbul
edilir. Buna baxmayaraq, həmin illərdəki qəfəsə salınmış kiçik bir Şərqi Avropa
ölkəsində formalaşmağındanmı yoxsa qurğu sarıdan yoxsul hesab olunmağınmı ki,
bu da dəqiq bilinmir, dövrümüzdə digər axımlar qədər diqqət görmür. Xüsusilə,
sonraki illərdə senzuranın təzyiqi altında ölkə xaricinə getmək məcburiyyətində
qalan və orada film çəkən rejissorlar (Milos Forman, İvan Passer, Jan Nemec) indi
də xatırlanır. “Siyasi və estetik quruluşu ilə dünya kinosunda İtalyan
Neorealizmi qədər təsirli olduğu” deyilən bu axım, fərqli olaraq qaydasız,
manifestsiz, spontan deyilə biləcək şəkildə çəkilərək varlığını sübut edə
bilib. Filmlərin bu cür əvvəlcədən müəyyən olunan qaydalara və maddələrə tabe
olmayaraq lentə alınmağı, Yeni Dalğa filmlərinin mütləq bənzərliklərindəki sadəliyi
və analizi çətinləşdirsə də, özündən əvvəlki dövrün klişelərini və Stalin
tabusunu yıxan bu filmlər dövrün siyasi şərtlərinin ağırlığı ilə bir-biri ilə
ortaqlıq yarada bilirlər. Çex rejissorlar musiqi və ədəbiyyatın kadrajdakı
yerini möhkəmlətməklə yanaşı, Fransız Yeni Dalğası, Amerika film-noir janrı,
İtaliyan Neorealizmi və Fransada sənədli film axımı olan cinema-veritenin
texniki imkanlarından da təsirləndiyini görmək mümkündür. Bunlarla yanaşı, Çex
Yeni Dalğasının xarakteristikasını və varolma dinamikasını Çexoslovakiyanın o
illərdəki xaotik və böyük güclərin təzyiqi altında olan o çətin dövründəki məcburi
və orqanik bağlılıqlarını da vurğulamaq lazımdır. Nasistlərin işğalından sonra
Dubcekin yeni idarə üsuluna, sosialist quruluşla kinonun mərkəzləşdirilməsindən,
68-ci ildə Praqada parad keçirən Varşava Paktının əsgərlərinə qədər bütün
tarixi inkişaf müddəti o dövrün filmlərinə birbaşa təsir etmişdi.
1920-ci illərdə ölkədə çoxusu melodramlardan ibarət illik ortalama 20 film
çəkilirdi. 1931-ci ildə Praqada yaradılan Barrandov studiyaları Praqanı “Avropanın
kino paytaxtı” olaraq adlandırılmağına şərait yaratmışdı və çoxu Barrandov studiyalarında
çəkilən illik olaraq 80 film istehsal olunmağa başlamışdı. Həmin illər “Çex
modernizmi” olaraq adlandırılırdı. II Dünya Müharibəsində Slovakiya
Çexoslovakiyadan qopur və çex torpaqları nasist işğalına məruz qalır və nasistlər
Barrandov studiyalarını ələ keçirir. Propaqanda naziri Gebbels Praqanın Berlin
və Münhen kimi alman kino mərkəzi etməyə çalışır və Praqaya alman filmləri
hakim kəsilir. 1939-cu ildən 45-ci ilədək illik film istehsalı 40-dan 9-a
düşür. 1945- ci ildə isə ölkəyə girən sovet ordusu alman işğalına son qoyur.
İşğalın başa çatmağından 3 il sonra isə 1948-ci ildə Çexoslovakiya Kommunist
Partiyası hakimiyyəti ələ keçirir. Beləliklə 1989-ci ilədək davam edəcək
kommunist quruluş ölkəyə hakim kəsilir. Barrandov studiyaları daxil olmaqla ölkə
kinosu milliləşdirilir, beləliklə Çexoslovakiya Sovet ittifaqından sonra milli
kino anlayışını gətirən ikinci Şərqi Avropa ölkəsi olur. Moskva kino məktəbinin
təsiri ilə Avropanın 5 film məktəbi Praqaya gətirilir. Otokar Vavranın rəhbərlik
etdiyi məktəbdən Çex Yeni Dalğasının Jan Nemec, Jiri Menzel, Vera Chytilova, Milos
Forman, İvan Passer kimi mihəng daşı sayılan rejissorları məzun olur. Eyni
zamanda Yeni Dalğanın ədəbi tərəfini formalaşdıran Milan Kundera da bu məktəbdə
ssenari dərsləri verirdi. Həmin illərdə sovet kinosunun sosial reallığı ilə çəkilən
ya da anti Amerika filmləri geniş vüsət alır.
60-cı illərdə isə sosial reallıqla günlük həyatın həqiqətləri arasında dərinləşən
uçurum kinoda partlayışa səbəb olur. 1961-ci ildə Berlin divarının inşası ilə
tamamilə içinə qapanmaq məcburiyyətində qalan sosialist ölkələrdə kino getdikcə
başqalaşırdı. Çexoslovakiyanin dərinliyində bu başlanğıcın və başqalaşan
kinonun təməli atılmışdı artıq. 1945-ci ildə milliləşdirilən kino sənayesi
(filmlərə dövlət dəstəyi), 1947-ci ildə yaradılan Praqa film məktəbinin
rejissorlara öyrətdiyi texniki meyarlar, 1960-ci illərin əvvələrindən çex hökümətinin
sənəti Stalinist təzyiqdən uzaqlaşdırmağa başlamağı ilə dinamik məna qazanır. Forman,
Menzel, Chytilova, Nemec, Passer, Herz kimi gənc rejissorlar ilk filmləri ilə
bu başqalaşan kino dövrünü ortaya çıxardırlar. Kino ölkədəki azad mühitdə qızıl
dövrünü yaşayır. 1968-ci ilin yanvarında hökümətə gələn Alexander Dubcekin “insan üzlü sosiallaşma” adı ilə başlatdığı
liberallaşma siyasəti ya da daha da irəli apardığı anti-Stalinist təbliğatı
Praqa Baharı olaraq adlandırıldı. Lakin Sovet ittifaqı bunu “sosializmdən qopma”
kimi dəyərləndirərək həmin ilin avqustunda Varşava Paktı ölkələri tərəfindən
Çexoslovakiyanın mütləq işğalına səbəb olur. Daha sonra Sovet İttifaqı ilə əlaqələr
yenidən gücləndirilir, ölkənin sənətə olan baxışı senzura ilə “normallaşdırılma”
dövrü başladılır. Dolayısı ilə Praqa Baharı Yeni Dalğa axımının doğub-böyüməyinə
səbəb oldu. İşğaldan sonra deyildiyi kimi sürgünlər başlandı, Forman, Passer,
Nemec kimi rejissorlar ölkəni tərk etmək məcburiyyətində qaldı. Ölkə 1989-cu ilədək
davam edən sovet işğalından sonra azad olsa da sorakı dövrdə 60-ci illərdə kinoda
əldə olunan inqilabi uğur bir daha baş qaldırmadı. Həmin təzyiq altındakı illərdə
ildə 25 film istehsal edən Çexoslovakiya, ölkədəki demokratik inqilabdan
sonrakı illərdə ortalama 8 film istehsal edə bildi.
60-cı illərdə film çəkməyə başlayan çex rejissorlar o illərdə digər
axımlarla yanaşı Frans Kafka, Jaroslav Haşek, Milan Kundera, Bohumil Hrabal
kimi çex ədəbiyyatının öncül yazıçılarından qaynaqlanırdılar. Ədəbiyyatla yanaşı
kino texnikası və musiqi istifadəsində də yenilikçi idilər. 1962-ci ildən
başlayaraq Zbynek Brnychin “Transport z Raje” (“Transport From Paradise”,
1963), Stefan Uherin “Slinko v Sieti” (“Sunshine in a Net”, 1962), Vera
Chytilovanın “Pytel Blech” (“A Bag of Fleas”, 1962) filmləri ilə qəliblər
dağıdılır və çex kinosu köhnə ənənələrdən qopmağa başlayırdı. 1968-ci il
işğalına qədər olan müddətdə gənc rejissorların məqsədi çex vətəndaşılarını
içində var olduqları təzyiqkar və onlara zülm verən sistemə qarşı oyatmaq idi. Çex
Yeni Dalğası dövr üçün birn növ çətir sayıla bilər. Çünki yazmadan sadəcə lentə
alaraq var olan bu axımda gərünən ortaq məxrəc “insana aid həssaslıqla sosial
baxış bucağıdır”. Bu tərəfi ilə axım bəhs olunan Praqa Baharının sosializm
anlayışına istinadən “insan üzlü siyasi kino” olaraq qiymətləndirilir. Bundan əlavə
qurmaca təhkiyəvi üsul əvəzinə cəmiyyətin həyatını müşahidə etmək, ön plana
çıxan vizual poetikliklə, sürrealist elementlərlə, humanist baxışla insanı çoxmərtəbəli
olaraq – həssaslıqları, gülünc halları və faciələri ilə ortaya qoyur. Sosial həyatı
parodiya edən absurt mövqe, uzun improvizə dialoqlar, qeyri-peşəkar aktyorlar,
ironiya, qara yumor, erotizmin fərqli təqdimi, formallığa qaçan sinematik təcrübələr
dövrün ümumi xüsusiyyətləri arasında mühüm hesab olunur. Ardı (Bax:II hissə)
0 Şərh:
Yorum Gönder