Eksperimental kinonun əsas simalarından olan Maya
Deren 1917-ci ildə Kiyevdə anadan olub. Baş qaldıran anti-semitist cərəyanına
görə 1922-ci ildə ailəsi ilə birgə Ukraynanı tərk edərək Amerikaya köç ediblər.
Amerikaya yerləşdikdən sonra Maya Sirakuz universitetinə qəbul olunur. O burada
jurnalistika və siyasi elmlər fakültəsini bitirir. Maya burada oxuduğu illərdə
fəallığı ilə seçilməyi bacarırdı. Sirakuz universitetini bitirdikdən sonra təhsilini
Nyu-York univesitetində davam etdirir. Burada magistr pilləsini ingilis ədəbiyyatı
və simvolist şeir mövzusu üzrə müdafiə edir. Magistrdan sonra amerikalı məşhur
rəqqas və xareoqraf Katerin Dunhamın asistentliyini edir. O Dunhamın yaradıcı
gücündən təsirlənir və onlarla bir yerdə qastrol səfərlərinə qatılır. 1941-ci
ildə Maya çexiyalı operator və produser Aleksandr Hammid ilə tanış olur və beləliklə
onun həyatında kinoya yol açılır. Atasından ona qalan kiçik mirasla 16 mm-lik
kamera alan Maya Deren Aleksandr Hammidlə birgə ilk eksperimental filmi olan
“Meshes of the Afternoon” u lentə alır.
Filmin ssenarisinə keçməzdən əvvəl eksperimental film
haqda qısa məlumat versək yerinə düşər. Belə ki, əgər rejissorun çəkdiyi filmin
mövzusu daha əvvəl heç bir filmdə istifadə olunmayıbsa və bu mövzunu işləyən
rejissor qeyri-adi və ənənəvi olmayan müxtəlif cür təhkiyə üsullarından istifadə
edibsə bu eksperimental film deməkdir. Əslində belə rejissorları kino ixtiraçı
adlandırmaq da mümükündür. Maya Derenin filmoqrafiyası özündən sonra gələn
rejissorların formalaşmasında da mühüm rol oynayıb. Məşhur amerikalı rejissor
Devid Linçin kinematoqrafiyasında bu özünü qabarıq şəkildə göstərməkdədir.
“Meshes of the afternoon” Maya Derenin lentə aldığı
ilk filmdir. 1943-cü ildə müharibə illərində lenta alınan filmdə o dövrün hadisələri
psixo metaforalarla tamaşaçıya çatdırılr. Maya Deren özünün ssenarisini
yazdığı filmə Aleksandr Hammid ilə birgə
quruluş verib. Filmin ssenarisi iki qadının gördüyü və zehnində təkrarladığı
obyektlərdən ibarətdir. Kameranın göstərdiyi çörək kəsən bıçaq, dəstəyi kənara
atılmış telefon, ayna və çiçək, açar və kilid kimi nəsnələr sürrealist üsulla bəlli
olmayan bir zaman kəsiyində istifadə olunub. Maya Derenin filmdə istifadə
etdiyi narahatedici musiqinin müşayiəti ilə qadının özünü təkrar edən yuxusunda
baş verən hadisələrdə şüuraltı, yuxu və gerçəyin ziddiyəti, şəxsiyyətin bölünməsi
kimi kinoda birmənalı qarşılanmayan mövzular tamaşaçıya çatdırlır. Bu ağır
psixoloji filmin baş rolunu isə Maya Derenin özü ifa edib. Film 13 dəqiqəlik
xronometraja malikdir və səssizdir. Yalnız Teiji İtonun filmdə Maya Derenin
pilləkənlərlə atdığı addımları müşayəit edən baraban səsini eşitmək mümkündür.
Maya Deren Eyznşteynin ritmik montaj texnikasından bəhrələnərək filmin nizamını
və ritmini tənzimləyib. Filmin əsas tənzimləyici elementlərindən biri olan ritm
hekayənin tamamlayıcısı olan təkrarlardan və həmçinin fərqlilikdən doğur. Film
tamaşaçını sürreal mizanı, bilinən bir məntiq ardıcıllığı ilə davam etməyən
mövzusu və musiqinin yaratdığı ab-hava ilə mücərrəd düşüncəyə söykənən bir
hekayədə iştirak etməyə çağırır. Filmə baxdıqdan sonra Tomas Şatz “Meshes of
the Afternoon” u son 10 ilin ən yaxşı eksperimental filmi adlandırıb. Filmi
poetik psixodrama kimi qiymətləndirdirən Şatz həmçinin onun radikal ekran dili
ilə seçilən filmlərə böyük təsir göstərdiyini deyib. Şatzın dediklərinə görə
poetik psixodram olan “Meshes of the Afternoon” sürrealist dəyərlərə əsaslanan,
cinsi kimlik problemlərinin öhdəsindən gələn, Hollivud realizminin söykəndiyi
yer və zaman anlayışını məhv edən filmlərdən biridir.
0 Şərh:
Yorum Gönder