Wim Wenders adı nələri xatırladır? Dərhal mövzuya keçək.
Wenders Road-Movienin tarixini yenidən yazan, qısa çəkən Amerika macərasından
sonra nəfəsini yenidən öz xəritəsində-Avropada dərən və Amerikada yaşadığı təəssüfünün
əvəzini 1982-ci ildə çəkdiyi “The State of Things” (film Venesiyada əsas
mükafata layiq görülüb) filmi ilə çıxan, modern dünyadakı özgələşmə, şəxsiyyət
böhranı, tənhalıq və rabitəsizlik kimi mövzulara yer verən alman rejissorudur.
Bu qısa məlumatlar rejissor haqqında ilkin tanışlıq təəssüratları yaratsa da,
həmçinin rejissoru məhdudlaşdıra da bilir. Məsələni
çox əzib-büzmədən "Paris,
Texas" (1984)
filminə keçək.
"Paris, Texas"
filminin
əsas qəhrəmanı Travisin (Harry Dean Stanton) ruhi vəziyyətini belə bir şəkildə çərçivəyə yerləşdirmək mümkündür: özünü tapmaq, şəxsiyyət böhranı, özünü unutmaq, yenidən özünün tapmaq və yenidən şəxsiyyət böhranı. Varolma haqda problemlərin
sahilində gəzinən filmin
ucsuz-bucaqsız, insansız və mədəniyyətsiz isti çölü özünə metafora olaraq seçməsi
əlbəttə boş deyil. Çölün istisində buxarlanmağa meyilli olan Travis, sanki
insansız və mədəniyyətsiz çöl kimi “itib-batıb”. Bu əlbəttə bir hafizə itkisi,
beyin təxribatıdı. Bu travmanın nəticəsi olaraq Travis keçmişini, hətta özünü
unudur, yaddaşsız şəkildə isti çöldə qovrulmağa hazır ikən, bunun fərqinə varıb
qardaşına xəbər verirlər. Çöl metaforasının digər mənası isə filmin adını əhatə
edən və içinə alan daha böyük bir problemi göz önünə gətirir: mədəniyyətin
“sıfırlanmış” halı, “bütünlük axtarışının” iflası.
"Paris, Texas" niyə minimalist dənizdə üzür? Niyə bu dənizdə
adaya, gəmiyə, günəşin şəfqətli parlaqlığına rast gəlinmir? Niyə sıfır
dialoqlar, səssizliklər, boşluqlar bizi öz içinə çəkir? Çünki mədəniyyəti yəni
Paris, Texası Travisin gözləri ilə görürük. Travis bizə “dünyanın halı”nı izah
edən anti-qəhrəmandır əslində. Ruhən çöl kimi bomboşdur, nihilistdir Travis.
Nitşe nihilizmi belə tərif edirdi: “Fərdin mərkəzdən X-ə
doğru yuvarlanmasıdır”. Dünyanın əhvalına işıq tutan bu izah saf nihilizmin tərifi
deyil bəlkə də. Bu ifadə düçüncə dünyasında “yol”unu itirənlərin, qınına çəkilənlərin
güzgüsü olan ifadədir. Artıq dini dayağı da qalmayan insanoğlunun içinə düşdüyü
uçurumun distopik təsviridir. Axtarışın nəhayətə çatması, “kim” olmaq xəyallarının
iflası, absurd həyat götəriciləri, mənasızlıq, həyat eşqinin, həyəcanın sonu.
Wendersin bu bürkülü həyata alternativ olaraq təqdim etdiyi şey: Travisin saxta
mədəniyyətə, bir illüziya olaraq görünən “xoşbəxtliyə” yenidən qayıtmaq üçün
eşqi yenidən axtarmağa çıxması, keçmişinin izi ilə getməsi, sönmüş həyəcanı
yenidən diriltmək istəyidir. Bəs yaxşı sevgi sonsuzdurmu? Bitmiş bir ehtiras
simurq quşu kimi küllərindən yenidən doğula bilərmi? Bu ümidsiz sualların
cavabı Travislə birgə bizi köhnə arvadına (Nastassja Kinski), onun işlədiyi yerə
aparır: məhrəmlik sərhədlərinin könüllü olaraq pozulduğu yerə. Pəncərəli arakəsmə
ilə ayrılan 2 otaqda onlar nəhayət qovuşurlar. Bir-birlərinin üzünü görmədən
telefonla danışırlar, Travis kim olduğunu öz arvadından gizlədir. Şüşə qəfəs ikisinin
də şüuraltının təsvirinə çevrilir. Son bir “bütünlük” ümidi ilə Wenders əla bir
kadr qurur: Travisin üzü arvadının gövdəsinə bitişdirilir. Təbii bu pəncərədən əks
olunur. Ayna-surət əlaqəsi yeni bir ölçü qazanır bu nöqtədə, ekizlik motivi
yaddaşlara hopur, “bütünlük” və “kim” olma xəyalı saf bir illüziya vasitəsinə
çevrilir.
Wim Wenders
Xoşbəxtlik və “bütünlük” axtarışının vasitəsi olan
“uşaq” motivi də filmin təmayülü sayılan bir personajdır. “Köhnə” dünyanın
yenidən inşa edilməsində bir vasitədir. Əlbəttə, Travis oğlunu asanlıqa
qazanmır lakin sonda bacarır. Filmin diqqətəlayiq tərəflərindən biri də, Travisin
körpüdə rastlaşdığı və dayanmadan şüar səsləndirən “dəli” dir. Şüar çağına
biləvasitə ironik yanaşma olan bu paradoksal motiv, insanlığın xoşbəxt gələcəyi
üçün atılan hər addımının sonunda məğlubiyyətlə bitdiyinin təsviridir. Hər bir
şüar daha xoşbəxt, daha humanist dünya xəyalının göstəricisdir. Lakin bu da bir
illüziya deyilmi? Hər fikir ya da fəlsəfə və bunların əmələ gətirdiyi şüarlar
özünün saf reallığını üzə vurmurmu? “Tanrı öldü eşitmədinizmi?”. "Paris,
Texas" qlobal bir mövzu ətrafında baş sındırır, Travis və onun bütün qarşılaşdığı
və mübarizə apardığı problemlər bütün insanlığın problemlərini əks etdirir. Son
olaraq Travisin psixi vəziyyətinin üzə çıxması kimi göstərilə biləcək vərdişinə
nəzər yetirmək istəyirəm: Niyə Travis ayaqqabıları sıra ilə və səliqəli bir şəkildə
yan-yana düzür?
"Paris, Texas" Fransa və
Almaniya ortaq istehsalı olan dramatik bir yol filmidir. Film Fransa və
Almaniya ortaq istehsalı olsa da tamamilə İngilis dilində çəkilmişdir.
Filmin adında keçən Parisin Fransanın paytaxtı ilə heç bir əlaqəsi yoxdur.
Burada bəhs edilən Paris ABŞ-ın Texas ştatının şimal-şərqində kiçik bir yaşayış
məntəqəsinin adıdır. Ancaq filmin tək bir səhnəsi belə burada çəkilməmişdir.
Çünki bu şəhər filmin çəkidiyi yerlər kimi bir çöl yox, əksinə meşəlik bir bölgədir.
Filmin qəhrəmanı Travis çöldə satın aldığı kiçik bir əraziyə bu adı vermişdir.
"Paris, Texas" 1984-cü ildə Kann Film
Festivalında Qızıl Palma və FİPRESCİ (Beynəlxalq
Kino Tənqidçiləri Federasiyası) mükafatlarını qazanıb. 1985-ci
ildə isə Wim Wenders "Ən yaxşı
rejissor" nominasiyasında BAFTA
mükafatını alıb. Bunlardan başqa filmə aralarında Bodil və David di Donatello
mükafatlarının da olduğu tam 14 mükafat verilib.
0 Şərh:
Yorum Gönder