![]() |
Andrzej Zulawski |
Polşalı rejissor Andrzej Zulawskinin müsahibəsini təqdim edirik:
(İngiliscədən tərcümə edən Mənzər İsmayılova)
2001-ci ildə “La
Fidelite” filmini çəkənə kimi 10 il ərzində nə işlə məşğul idiniz?
Bilmirəm, həmin müddət ərzində çox şey marağımı çəkdi,
ona görə də sizə səmimi cavab verə bilməyəcəm. İlk filmimi çəkməzdən 10 il əvvəl
mən film məktəbini qurtarmışdım. Qəribə bir uyğunluq var. 10 il əvvəl və indi
arasında paralellik var. 10 il ərzində neynəmişəm? Tale və insana aid hisslərimin
inkişaf etdirməyə çalışmışam. Böyük sözlər işlətmək istəmirəm...bilmirəm.
Son eşitdiklərimə
görə tanınmış bir yazıçısınız artıq.
Axırıncı yazdığım kitablarda həddindən artıq polşalı
idim. Bilmirəm niyə amma mən sadəcə polşalıyam. Yazdıqlarım əsasən hekayələr
olsa da esseler də var. Qorxuram ki kitablarım şəxsi keyfiyyət daşımağa başlayır.
Onların çoxu artıq təkrar şeylərdir, hansı ki mən onları edə bilmirdim çünki
film çəkməklə məşğul idim. Bu hansısa bir labirintə girmək kimi bir şeydi - qoca
deməzdim amma artıq yaşlanmış birinin, yenidən düşünməyi və başqasının həyatını
başqa bucaqdan təkralamaq kimi bir şeydir.
Sizin bütün
filmləriniz ədəbidir. İşlərinizin çoxusunu Dosteyevski, Şekspir, Madam de La
Fayette və Auden kimi yazıçıların arasından seçmisiniz, ordakı mətnlərlə filmlərinizi
bəzəmisiniz.
Mənim həyatım ədəbiyyət, rəssamlıq və musiqi ilə
bağlıdır. Bütün hekayəm ailəmdən irəli gəlir,
onlara bağlıdır. Əgər qəfildən amerikan ya da ukrayn işçinin fabrikdəki həyatını
çəkməyə başlasaydım uduzardım, çünki onun necə olduğunu anlatmağa çalışmağım qəlizləşərdi.
Bu dünya mədəniyyətidir - bu ifadəyə nifrət edirəm - bu mənim öz dünyamdır,
filmlərimdə öz dünyamda olanları əks etdirirəm.
Fotoqrafiya ilə
necə, sizin filmlərinizdə ona aid nələrisə görürük.
Bəli. Əlbəttə, film həm də fotoqrafiyadır.
Onda
fotoqrafiyaya filmin böyük qardaşı deyə bilərik.
İndiyə kimi -
elektronikada baş verən çevrilişə görə - film donmuş kadr idi. Film donmuş
fotoqrafiyadır, bizim gözlərimiz onu uyğun bir şəkildə görmür. Qara boşluqları
biz yaddaşımızın görmə gücü ilə əvəz edirik. Kinonu izah etmək üçün yaxşı
ideyadır. Parisdə tələbə olarkən fotoqraf işləyirdim. Valideyinlərim film məktəbinin
pulunu ödəməyə gücü çatmayanda fotoqrafiyadan qazandığım pulla özüm ödəyirdim. Fotoqrafiyanın tək problemi işin
qarammatikası olmağındadır.
Rejissorlar sənətkardırlar
amma fotoqraflar isə anlaşılmaz obrazlardı, sənətkarklar da yaşamaq üçün
mübarizə aparırlar, fotoqraflar da. Şəkilləri həyatda qalmaq üçün çəkirlər, elə
sizin etdiyiniz kimi.
Hə, düz deyirsiniz.
Mən çox cəsur bir şəkildə teatrı da, fotoqrafiyanı da, televiziyanı da çəkdiyim
filmə daxil etmək istəmişəm, çünki hamısı eyni mesajı verir. Vasitə fərqli olsa
da, hamısı ifadə etmənin fərqli üsullarıdır. Bu ifadə tərzi sizə sözlərlə nəyisə
demir, sizin nəyisə görməyinizə kömək edir. Bacardığım qədər sadə olmaq istiyirəm
bu mövzuda. Fəlsəfi nəsə dedimsə üzrlü sayın.
Fəlsəfədən
söz düşmüşkən, aktyorluqla əlaqəli bir şey demək istəyirəm. Aktyora treyninq
keçmək doğuşa hazırlaşmaq kimi bir şeydir.
Elə demişəm? (gülür)
Onu demək
istəyirəm ki, siz kiməsə nəyisə öyrətməyə çalışırsız, düzgün istiqaməti
verirsiniz amma çəkilişdə qəfildən nəzarətiniz altında olmayan təbii hadisələr
baş verir.
Yox, nəzarət altında saxlmaq lazımdır, əks təqdirdə
çayın həddindən artıq aşıb-daşmasına gətirəcək. Öz işimdə aktyorlardan istədiyim
dərinə varmaları və onlar nə üçün aktyordular
onu başa düşməkləridir. O həqiqətən mövcud olmaq istəyir yoxsa xəyali olmaq istəyir
bu ondan asılıdı, əsl aktyor olmaq tamamilə dini bir hissdir. Açığı dinlə məşğul
olan biri deyiləm. Amma Sibirə, Afrikaya, Karibə getmişəm. Orada voodoo və
şamanları görmüşəm, onlar gördüyüm ən yaxşı aktyrolardır. Deyəcəyim odur ki, əgər
bizim içimizdə bu cür bir şey varsa onunla niyə oynamıyaq? Maraqlıdır həm də
fantastik bir şeydir.
Belə,
aktyorlar filmin damarlarıdır?
Yox, onlar başdan ayağa anlşılmaz varlıqdırlar.
Aktyorluq fəlsəfəsinə
heyransınız. Hətta “On the Silver Globe” elmi fantastik film olsa da siz
aktyorluqla əlaqədar dialoqlar da əlavə etmisiniz. Həm də “The Actor” kimi tanınan obraz da var orda.
Düzdür.
Siz bu filmdə
aktyoruluğa da toxunmusunuz.
Mən bayağı olmaq istəmirəm. İnsanlar məndən
soruşarkən verəcəyim ən sadə cavab Şekspirin “Dünya bir səhnədir” sözləri olur.
Amma bura aid olan tamam dərin şeylər də var, özünəməxsusluq kimi. Düzdü dünya
bir səhnədir, problem isə niyə? Niyə səhnədir? Biz bu oyunları niyə oynayırıq?
Niyə bu oyunları oynayarkən düzgün şeyləri deməli olduğumuzu fikirləşirik? Bayağı, vulqar yox, doğru
olanı. Biz nələrisə göstərməyə çalışırıq.
Mənə
maraqlıdır ki, keçmişə qayıtmaq istəmirsiniz, məsələn, Nyu Yorkdakı Brooklyn
musiqi akademiyasına? Keçmişə qayıtmaq ifadəsi rahatdır, amma bu isterik
emosianallığa səbəb ola bilər.
Həqiqəti deməyimi istəyirsiniz?
Bəli.
Səbəbi mənim indi niyə Varşavada olmağımdadır Nyu
Yorkda yox. Əvvəldən ora nifrət edirəm. Soruşduğunuz üçün sağolun. Başa düşürəm ki, burdakı insanlar yadda qalan bir şey istəyirlər.
Doğruları
dediyinizi üçün təşəkkülər.
Mənim də müdrikliyim düzgünlükdür.
Gəlin
sizin çəkdiyiniz çılpaq səhnələr
haqqında danışaq hansı ki amerikan tamaşaçıları buna hazır deyildilər. Mənim
fikrimcə “Li’important d’aimer” filmində effektiv xüsusiyyətlər çoxdur.
Gangsterlərlə olan səhnədəki porno. Bu səhnələr dağıdıcı idi və bu günə kimi çəkdiyiniz filmlər içində
xüsusi yeri var.
Bu bir baxımdan pornoqrafiyadır. Polşadakı kommunist rejim mənim filmlərimə
nifrət etdiyi üçün Fransaya getdim. Orada insanların nələrdənsə çalışıb pul
qazanmaqlarını gördüm. Bunu da filmlərimə daxil elədim. Onlar nə cür olursa
olsun bir yol tapıb həyatda qalmalı idilər və mən də filmlərimdə buna da yer
verdim, sizin də dediyiniz kimi.
Xüsusilə “La Femme Publique” filmindəkı çılpaq rəqs səhnəsindən danışmaq istəyirəm.
Bu səhnə tamaşaçının yaddaşında qalacaq və onların üzərində böyük təsir
yaradacaq səhnə idi. Narahatedici bir səhnə
olmasına baxmayaraq bayaq da dediyiniz kimi nəyinsə doğulmasına da bənzəyir. Bu
sənətdir. Mənə görə onun tamam çılpaq olması vacibdi, Kaprisky (aktrisa) əgər
üstünə hər hansı bir şey belə geyinsəydi bu tamam başqa bir şey ola bilərdi.
Bir daha deyim ki, düz deyirsiniz. Bu pornoqrafiyaya tərs bir fikirdir. Ən dəhşətli
səhnələr “That Most Important Thing”də var idi, dəhşətli səhnələri ora daxil
etməkdəki məqsədim ondan ibarət idi ki, filmin qəhrəmanı öz həyatını zibillikdən
belə olsa çıxarmağa, yaşamağa çalışmağıdır. “La Femme Publique”də isə qeyri-adi
gözəlliyi olan bir bədən var, onu tanrı gözəl yaradıb, bu cür o tamam gözəldir,
mənim ona nəsə paltar kimi bir şey əlavə etməyim yaxşı alınmazdı, necə ki
Mikelancolonn heykəlləri olduğu kimi mükəmməldirlər, bu da elə.
“La Fidelite”
filmində Sophie Marceau xokkey oyunçusunun çılpaq şəkillərini çəkir və onun
redaktoru deyir: “Başı ilə bir yerdə sensayiya olacaq, başsız porno”.
Yaxşı fikir vermisiniz. (gülür)
“The Devil”
filmində obrazlardan biri mən həmişə rəqs etmək istəyirəm deyir.
Hə, filmin sonuna kimi də rəqs edir.
“The Devil” və
“On the Silver Globe” filmlərinin ikisi də Polşada çəkilib, illər əvvələ aid
olsa da indiki siyasi vəziyyətlə də bağlılığı var.
İstəmirəm Şərqi Avropanın siyasətindən indi danışıb
narahat edim sizi. Ancaq biz “The Devil” filmini çəkərkən paralel olaraq da
gizli polis (o kommunist polisi idi) polşalı gənclərin fikirlərini sıxırdılar,
çünki hakimiyyətə gəlmək istəyirdilər. Əks
qrup gənclər isə çirkin, nifrət dolu idilər, amma mən geyimləri 18-ci əsr
paltarlarında verərək yumşaq ab-hava yaratmağa çaışdım.
Filmlərinizdə
əsas rolda çox vaxt xanımlar olur. Düzdü kişilər də əsas rolda olurlar amma
qadınlar qədər yox. Məsələn “Possession”da olduğu kimi.
Sam Neill, Francis Huster və başqa aktyorların bu
filmdə özlərinə məxsus çətin rolları var idi.
Bu filmdə qadın tufan kimi idi. Səhnənin ortasında qışqırır, səs-küy
yaradır. Bayaq dediyiniz kimi “isterikdir”. Onlar bütün bu səs-küyü yaradarkən
isə kişi obrazlar sakitdirlər. Kişi obrazlar filmin davam eləməyinə kömək edirlər,
mən onlara heyranam, qadınlardansa onların işini daha çox bəyənirəm.
Sizin
yaratdığınız kişi obrazlar özlərindən razı kimi görsənirlər.
Məncə yox, niyə elə fikirləşirsiniz. Mən bir gün
kişilər haqqında film çəkəcəm. Düzü indiyə kimi çəkməmişəm, ancaq qadınlar
haqqında çəkmişəm, ən maraqlı olanlar da onlardır.
0 Şərh:
Yorum Gönder