Dünyaca
məşhur avropalı rejissorların lentə aldıqları ekran işləri mürəkkəb və sənət
baxımından ağır filmlər sayılır. Andrzej Zulawski də şübhəsiz bu rejissorlardan
biridir. Xüsusilə, 1970-80-ci illərdə çəkdiyi filmlərlə Avropada diqqətləri cəlb
etməyi bacarmışdı. Şərq Blokunun totalitar illərində filmləri öz ölkəsi olan
Polşada qadağan olunmuşdu. Hətta bəzi filmləri Şərq blokunun ölkələri ilə
yanaşı İngiltərə kimi azadlıq anlayışı ilə öyünən ölkələrdə də senzuraya məruz
qalır ya da video nasty anlayışı ilə “səbətdə qalır”. Lakin Zulawski bu cür
münasibətlərə fikir vermir və yenə də dünya kinosu üçün bir çox vacib filmlər çəkir.
“Diabel” (The Devil/1972), “La Femme Publique” (Public Woman/1984),
“Na Srebrnym Globie” (On The Silver Globe/1987), “Szamanka” (1996), “Le
Fidelite” (Fidelity/2000) Zulawskinin çəkdiyi filmlərdən bəziləridir.
Rejissor quruluşca elmi-fantastik janrda olan “On The Silver Globe” filmindən
başqa, ümumilikdə bütün filmlərində qadın-kişi münasibətlərindəki şiddəti,
yıxıcılığı və naturasını göz önünə gətirir. Bunun üçün o simvolik təhkiyədən
istifadə edir. Bəzən də istifadə etdiyi motivlər sürrealist üslubu uyğun gəlir.
Zulawskinin istifadə etdiyi qorxu elementləri elə bir tərzdə tamaşaçının
qarşısına çıxır ki, bu hər rejissorun bacara biləcəyi bir şey deyil. Vaxt
keçdikcə kult filmlər mərtəbəsinə ucalan “Possession” (1981) da, rejissorun
bütün məziyyətlərini ortaya qoyan bu cür filmlərindən biridir.
Film, uzun müddətdir ki, evli olan Anna və Marc cütlüyünün həyatlarındakı
bir dövrə kilidlənir. Marc, gizli saxlanılan rəsmi bir işi bitirib uzaq olduğu
Qərbi Berlindəki evinə qayıdır, ancaq arvadı Annanın onu tərk etməkdə olduğunu
öyrənir. Anna, başqa bir kişi ilə əlaqəsi olduğunu, bir müddətdir ki Heinrich
ilə eşq yaşadığını etiraf edir. Bu əsnada Anna, eşqinin əsiri olmuş bir qadın
portreti cızır, günlərlə evə gəlmir, oğlu Bobu belə vecinə almır, zəngli saat
kimi ən şiddətli konflikti belə yarımçıq kəsib sevgilisinin yanına qaçır. Ancaq
çox keçmədən Annanın sevgilisi Heinrichi də tərk etdiyi ortaya çıxır. Marc arvadını
izlətdirmək üçün dedektiv tutdurur və beləcə həqiqət su üzünə çıxır. Bir neçə
qaranlıq, qəribə, isterik, qeyri-real (ya da sürreal) hadisələr silsiləsi baş
verir, Anna bu qaranlıq hadisələr silsiləsinə Marc və Heinrichi də daxil edir.
Qərbi Berlinin boş küçələrində, əyyaşlar məkanı olan metroda, uçuq-sökük və
köhnə binalarda, bir ölkəni iki yerə bölən Berlin Divarının kölgəsində, bir
cütlüyün və cütlüyün həyatına daxil olan sevgilinin, insani keyfiyyətlərin və ya
normallığın sərhədlərini aşaraq isterik və qəribə şəkildə dəyişikliyinə şahid
oluruq. Filmin qəhrəmanlarının üçü də qorxur. Üstəlik qorxuları o qədər qüvvətlidir
ki, bir müddət sonra personajlar özü deyil, onların qorxuları mübarizəyə
başlayır. Lakin “Possession” qorxuducu olmaqdan çox narahatedici filmdir. Bu
üçlük arasında şiddətin dozasının yüksəkliyinin adiliyi, hətta müqəddəsləşdirilməyi,
insanın qaranlıq siması, küçələr, tənhalıqlar və bütün o bir-birinə bənzəyən
insanlar, bir otaqda yavaş-yavaş və bir qadının ehtirası ilə bəslənərək
canlanmaqda olan bir məxluqatdan daha qorxuludur.
Filmdə İsabelle Adjaninin isterik qışqırıqları, metrodakı dəhşətli kriz
anı, yataqda Adjaninin üstündə uzanan məxluq və onun məxluqla sevişdiyi vaxt
şəhvət dolu iniltiləri; bütün bu motivlər filmi adi qorxu filmi olmaqdan uzaqlaşdırır.
Film “body horror”a, hətta simvolzimlə hörülmüş bir drama çevrilir. Bu mənada məxluqatlı
bir filmdən gözlənilməyəcək qədər yavaş və az qanlı olmağı “Possession”un
xüsusi məziyyətidir.
Filmdən bəhs edərkən xüsusi diqqət verilməyi lazım olan iki məsələ var.
Bunlardan birincisi filmin atmosferi və sinematikliyidir. Filmin atmosferi və
sinematikliyi olduqca uğurludur, Şərqi Avropa kinematoqrafiyasının bütün
yetkinliyinə sahibdir. Kadrajlardakı minimalizm və davamlı hərəkət edən kamera,
bölünmüş bir ölkənin adi boğucu atmosferi ilə birləşdiyində məhtəşəm bir film
havası yaradır. İkinci məsələ də aktyorların, xüsusi ilə də İsabelle Adjaninin
qeyri-adi bacarığıdır. Film tarixində metrodakı isterik kriz anı kimi narahatedici
çox az səhnə var. Adjanı bu filmdəki rolu ilə 1981-ci i Kann film festivalında “Ən
Yaxşı Aktrisa” mükafatını və həmçinin “Ən Yaxşı Aktrisa” Cesarını qazanıb.
0 Şərh:
Yorum Gönder