Antichrist filmi Lars von Trierin ən sərt filmlərindən biri kimi qiymətləndirilir.
2009-cu ildə Kann Film Festivalında təqdim olunduğunda bu film tamaşaçıların
bir qismi tərəfindən protest edilmişdi. Bir qisim tənqidçilər Trieri qadın düşməni
kimi ittiham etmiş, filmin fəlsəfi mesajlarla dolu yönünə qiymət verən bir
qisim intellektual isə filmi şahəsər elan etmişdi. Rejissorun qadın düşməni
olduğunu irəli ürən tənqidçilər filmdə Dəccalın qadın olduğunu demişdilər,
lakin belə bir yanılma var ki, bu film Nitşenin “Dəccal” kitabından təsirlənərək
lentə alınıb və Nitşe fəlsəfəsində Dəccal vacib anlayışdır.
![]() |
Lars von Trier |
Giriş
Film, alman bəstəkar George Frideric Handelin məşhur “Lascia ch`io pianga”
(İcazə ver ağlayım) ariasının müşayəti ilə bir cütlüyün sevişdiyi səhnə ilə
açılır. Cütlük sevişdikləri əsnada ailənin yeriməyə yeni başlayan kiçik uşağı pəncərədən
özünü aşağı tullayır. Film rejissorun “The İdiots” və “Antichrist”dən sonra çəkdiyi
“Melancholia” ilə bitirdiyi tematik trilogiyanın ikinci filmidir. Hər 3 filmdə
də rejissor tamaşaçıdan sadə bir sual soruşur: Modern insan ölüm qarşısında nə
etməlidir? “The İdiots” filmində ölüm qarşısında modern insan özünü dəli kimi
aparır. “Melancholia”da isə modern insan
qiyamətin çatdığı anda burjua ailəsindən uzaqlaşaraq intihar edir.
Filmin əsas personajlarından biri olan Claire nə edəcəyini bilmir və filmin
melanxolik personajı Justine ölüm qarşısında nə etmək lazım olduğunu bilən tək
obrazdır (Markez de Sadın “Justine” adlı bir romanı var və romanda dindar qız
başına gələn ən əxlaqsız və dözülməz hadisələr qarşısında səbirlə dözüb tanrıya
şükür etməyi mövzu edilir). Film modern insanın əxlaq anlayışını ciddi şəkildə
tənqid edir. Bəs yaxşı tematik trilogiyanın ikinci filmi olan “Antichrist”də
uşağı ölən ailə nə edəcək?
Uşaq tullanmazdan əvvəl stolun üstünə çıxanda stolda 3 dənə trinket
görünür. Uşaq əli ilə yerə atdığı bu trinketlərin üstünə “grief/ istirab”,
“pain/ ağrı” və “despair/ümidsizlik” yazılıb. Əsgərlərə oxşayan və əllərini dua
edirmiş kimi yuxarı qaldıran bu trinketlər filmin hissələrinə verilmiş adları
vurğulayır və film boyunca 3 dilənçi olaraq qarşımıza çıxır.
Antichrist xristianlığın tənqidin yönündə filmdir. Xüsusilə vuğulamaq
lazımdır ki, filmdəki qadın obrazı xristianlığı təmsil edir. Qadın antologiyası
Nitşeyə görə xristianlığın antologiyası ilə eynidir. Filmdə qadının istiqaməti
açıqdı lakin kişinin mövqeyi olduqca qarışıqdır. Bəzi tənqidçilərə görə kişi
”ruhani” olaraq dəyərləndirilsə də, əslində
kişi modern insanı təmsil edir. Yəni xristianlığın davamını, kölə əxlaqını...
İstirab
Filmin istirab hissəsində qadının bu travmadan çıxa bilmədiyi və müalicə
dövrü diqqətə çatdırılır. Psixoterapevt olan kişi arvadının müalicəsini öz üzərinə
götürür və qadının əvvəl qaldığı meşə içindəki bir evə aparır. Meşənin adının
“Eden” olmağı rejissorun ironiyasıdır. Rejissorun ironiyasını: “Sizin cənnət
hesab etdiyiniz dünya əslində qəddar və xaotik bir yerdir” şəklində izah etmək
mümkündür. Lakin istirab adlanan ilk hissədə əsas mövzu qadının davamlı olaraq
uşağın ölümündən özünü günahkar bilməyidir. Film boyunca kişinin heç vaxt öyrənə
bilməyəcəyi həqiqəti tamaşaçı filmin sonuna yaxın bir flashbacklə görür:
Qadının uşağı yıxılan zaman görməyi və onu xilas etmək əvəzinə sevişməyi seçməyi.
Filmdə qadının, xüsusən xristianlığın, ümumən insanın içinə düşdüyü istirabın əsas
qaynağı budur. Rejissor həzz ilə günah arasında sıxılıb qalan insanın
istirabını diqqətə çatdırır. Kişinin davranışı isə təkəbbürlü və qürurludur. Hər
imkan düşdükcə qadına kişinin çox ağıllı, qürurlu olduğunu dedirdən rejissor
kişinin mövqeyi haqda məlumatlar verməyə başlayır. Gücünü itirən və yenidən
qazana bilməyən qadın sadəcə özünü deyil əvvəlcə ərini sonra da uşağını
günahlandırır. Filmin sonunda isə bütün təbiəti günahlandıran qadın, ən sonda isə öz cinsiyyətini günahlandırır.
Edənə gedərkən, kişi qatarda ilk terapiyanı tətbiq etməyə başlayır. Qadının
təbiət ilə bütünləşməyini istəyən kişi qadını zehnində təbiət ilə bütünləşdirməyi
bacarır. Lakin həqiqət həm kişi, həm də qadın üçün başqadır. Zehində gerçəkləşənin
əksinə həqiqət tam fərqlidir, onun illuziyasıdır. Hər hissənin sonunda bir dilənçi
ilə qarşılaşan kişi, 3 dilənçidən birinci ceyran ilə rastlaşır. Ceyran Tanrını
xarakterizə edir və onun bətnindən çıxan döl isə insanlığın təsviridir. Hissənin
sonunda isə rejissor daha bir problemi qabardır. Ölüm qarşısında modern insanın
nə edəcəyi sualından, günahkar olduğu bir ölüm qarşısında-üstəlik öz həzzi
üçün/üstəlik ən yaxını üçün-nə edəcəyini soruşur, həm də Tanrının qəddar olduğu
bu kainatda.
Ağrı
Təbiətin qəddarlığı və əsas güc mənbəyinin başlanğıcı olduğu, ağacdan düşən
ölü bir quş balasının yırtıcı bir quş tərəfindən parçalanmağı səhnəsi ilə diqqətə
çatdırırlır. Üstəlik zehində gerçəkləşən qadın-təbiət bütünləşməsi Edenə
çatanda gerçəkləşmir. Bu hissədə qadın möcüzəvi şəkildə yaxşılaşır və
sağaldığını deyir. Lakin tamaşaçının beynini məşğul edən bir aforizmi dilə gətirir:
“Təbiət şeytanın kilsəsidir”. Filmdə Trier daha bir məsələni diqqətə gətirir.
Onun “Antichrist”i Təbiət ilə Tanrının amansızca vuruşduğu bir məkanda mövcud
olur yəni qadın cinsəlliyi üzərində. Təbiət şeytanın məbədi, qadın isə şeytanın
bədənidir. Qadın cinsəlliyi xristianlıqda ilk günahdan bəri Şeytanın varolduğu
yerdir, təbiətdir. Qadının sağalmağı isə böyük bir yalandır. Xəstə yaxşılaşmır,
əksinə qisas taxtına oturur. Kölə öz çəkdiyi ağrılardan təkəbbürlənməyi öyrənmiş
ziddiyətli bir məxluqdur və təkəbbür ağrını, ağrı təkəbbürü bəsləyir və işlər
çıxılmaza girir. Hissənin sonunda ikinci dilənçi olan tülkü ortaya çıxır və “Xaos
hökm edir” deyir. Kölənin ziddiyyətli xarakteri bir xaosa səbəb olur və ətrafındakı
sağalma təmayüllü nə varsa hamısını məhv etməyə yönəlir.
Ümidsizlik
Hissənin əvvəlində kişi evin tavanını kəşf edir və qadının keçən yay tezisi
üçün burada apardığı işləri və yazdıqlarını tapır. Qadın orta əsrlərdə qadın qətliamları
haqda bir tezisi hazırlamış lakin kişi aravadının qeydlərindən bu qətliama
qarşı çıxacağını gözləyərkən əksinə bu qətliamı dəstəklədiyini anlayır. Sonra
qadından “dişinin təbiəti” haqda fikirlərini öyrənir. Qadın “Qadın öz bədənini
idarə edə bilmir, təbiət idarə edir. İnsan təbiəti pis olduğu üçün qadınlar da
pisdir” deyərək qadın qətliamını dəstəkləyir.
Final
Filmin ən çətin hissəsi isə son qismidir. Yəni üçüncü dilənçinin-qarğanın
zühurundan sonra baş verən hadisələr silsiləsi. Artıq hər şey sona çatıb, qadın
kişinin və öz cinsiyyətini cəzalandıraraq qisasını alır. Sonra kişi qadını
öldürür və meşədən uzaqlaşır. Filmin diqqət çəkən yanlarından biri də buradır.
Kişi arvadını öldürüb meşədən uzaqlaşarkən məzardan durmuş kimi görünən qadınlar kişinin ardınca gedir. Əgər kişini ağıl, düşüncə olaraq qəbul etsək,
qadınları ehtirasları ölmüş modern insanlar olaraq başa düşmək mümkündür. Üstəlik
üzləri də görünmür yeni insanların, güc qaynağını təbiətinin xaricindəki ağıla
təslim etmiş bir kölə halındadır yeni insan.
Filmdə cavablandırmalı olduğumuz son sual Dəccalın kim olduğudur. Nitşe “Dəccal”
kitabını yazdığında Dəccal adı ilə imzalamışdı. Burada Dəccal xristianlıq əxlaqını
yerlə bir edən adamdır. Filmdə isə Dəccal Lars von Trierin özüdür.
0 Şərh:
Yorum Gönder