David Lynch filmoqrafiyası qarışıq üslubu ilə kinosevərlər üçün fərqli bir
təcrübədir. Kabuslarla dolu atmosferi, Lynchin qeyri-adi təhkiyə üslubu ilə çıxdığı
ilin filmləri arasında fərqlənən “Blue Velvet” Lynchin bütün məziyyətlərinin
dil açdığı filmlərdən biridir. Lynch “Bue Velvet” filmində çaşdırıcı
obrazlaşdırmanı xoşniyyətli kimi görünən mövzuya da tətbiq edə biləcəyini
göstərir. Yəni şəhər kənarında xoşbəxt Amerika atmosferinin (xoşniyyətli kimi
görünən mövzu) içinə yerləşdirilmiş Lynch toxunuşları.
Film 50-ci illərin populyar musiqisi “Blue Velvet” səsləndirilərkən
dalğalanan mavi məxmər (velvet) pərdələrin görüntüsü ilə başlayır. Sonra pərdələrin
mavi rəngi göy üzünə çevrilir və bu hüzurverici musiqinin müşaəti ilə sakit və
xoşbəxt qəsəbədən görüntülərə şahid oluruq. Bu görüntülər pərdə önündəki
dekorasiyadır. Pərdə arxasındakı dünyaya keçid isə filmin baş qəhrəmanı
Jeffreyin çəmənlikdə gəzərkən kəsik bir qulaq tapmağı ilə başlayır. Çürümüş, üstünə
qarışqalar yığışmış qulağın qaranlıq deşiyində Jeffrey ilə bərabər biz də itbat
oluruq və beləcə qaranlığa doğru eniş başlayır. Kabus bitdikdən sonra da
bu dəfə çəhrayı və sağlam bir qulaqdan - öz baxçasında şezlonqda yatmaqda olan
Jeffreyin qulaq dəliyindən çölə çıxırıq: Hüzurverici Amerika yuxusu yenidən bərpa
olunur. Filmin əvvəlindəki hüzurverici qəsəbə görüntüləri “Blue Velvet”
musiqisinin müşaəti ilə təkrarlanır, kamera mavi göy üzünə yüksəlir və mavi məxmər
pərdələr yenidən örtülür.
Filmdə mavi məxmər qazanılan pulu, başqa mənada isə göy üzünü simvolizə
edir. Filmin başlanğıc və son səhnəsindəki göy üzünün göstərilməyi bu səbəbdəndir.
Filmdə pilləkən cinsi arzunun zirvəsini təmsil edir. Bu səbəbdən də Lynch,
qadının evinə gedən pilləkən səhnələrini uzun verir. Frank Booth qadının
ayaqlarının arasına baxarkən ana bətninə geri qayıtmağı düşünürdü. Mavi parçanı
həm öz, həm də qadının ağzına qoyur, bu da ana ilə uşaq arasındakı göbəkbağının
təsviridir. “Mama Loves You” musiqisi isə onun bu arzusunu, yəni qadının anası
olmağı istəyini möhkəmləndirir. Burada
Oedipus kompleksinə işarə edilir. Bir digər işarə isə kəsik qulaq ilə Van
Qoqadır. Frank Booth isə Amerika prezidenti Abraham Lincolna suiqəsd edən şəxsin
adıdır və filmdə hadisələr də Lincoln küçəsində baş verir. Abraham Lincoln
Amerikanın ən vacib simvollarından biridir. Lincolnun adını daşıyan küçə həmin
simvolun Lynchin yaratdığı dünyada biçimləndirimiş halıdır və bu danyanın da
suiqəsdçisi də Frank Boothdur. Filmin əvvələrindəki maşın səhnəsində kamera Sandy və Jeffreyi eyni aspektdən göstərirdi.
Həmin səhnədən sonra onlar ayrı-ayrı göstərilməyə başlayır. Çünki onların dünyasında
qopma baş verir. Jeffrey döyüldükdən sonra palçığa bulaşmış halda kirli
dünyadan çıxmaq istəyir. Qadının da çılpaq şəkildə Jeffreyin qapısında peyda
olmağı onun yenidən doğuşu olacaqdır. Qollarını yana tarım şəkildə açıb çarmıxa
çəkilmiş kimi edir. Çarmıxa çəkildikdən sonrakı addım isə yenidən doğuşdur.
Lynch filmlərində Amerikan yuxusuna işarələr edilir. “Blue Velvet” filminin
əvvəllərində qəsəbə təqdim edilir: bir baxçanın önündəki çiçəklər, yanğısöndürənlərin
əl edərək keçməkləri. Bu səhnələrdə xoşbəxtlik və dinclik o qədər şişirdilib ki,
Lynch bu görüntülərlə nağıllar aləminin portretini cızır. Şiddət isə əvvəldə yalnız
televizorda qarşımıza çıxır. Lynchin hiperreallığında nağıl, həqiqətin simvolik
təmsilçisi deyil; nağılın olduğu yerdə həqiqət ola bilməz (filmdə yaxşının
dünyası); həqiqətin olduğu yerdə də nağıla yer yoxdur (pisin dünyası). Başqa bir
deyimlə, nağıl və həqiqət bir-birinə bağlıdırlar. Belə olan halda həm 50-ci illərdəyik
(yaxşının, nağılın dünyası və vaxtı), həm də 80-ci illərdə (pisin, həqiqətin
dünyası və vaxtı).
Lynch bu filmdə Amerikan yuxusuna - filmlərdə izlədiyimiz o dinc, sabit qəsəbəciklərin
əslində necə də süni səmimiyyətə malik olduğuna və necə təhlükələr yarada biləcəyinə
işarə edir. Lakin qəribə tərəfi odur ki, film gözəl bir gün, xoşbəxt bir ailə
tablosu ilə sona çatır. Sanki Lynch “Bilirəm hamısı saxta və narahatedicidir.
Lakin yenə də belə daha gözəldir” deyir. Xoşbəxtlik saxta olsa da hamının
xoşuna gəlir.
Lynch filmlərində psixopatların, paranoyakların dünyası hakimdir. Personajları
melanxoliya, ziddiyyət, qeyri-müəyyənlik içindədirlər. Onlar paranoyalarını
günahları ilə sakitləşdirir, daha sonra geriyə dönüb baxmırlar. Unutmaq bir
terrordusa, Lynch qəhrəmanları ən qəddar terroristdirlər. Həmçinin, Lynch
kinosu kapitalizmin özünü maskaladığı və insanların düşüncələrini bulandırıraq
öz dinamikasını tənzimləyən bir axım kimi deyil, tərsinə, kapitalizmi ifşa edən,
onun iyrəncliyini açığa çıxaran bir yöntəmlə tamaşaçıya çatdırılır. Onun filmləri
kapitalizmə vurulan ən ağır zərbələrdir.
0 Şərh:
Yorum Gönder