Kinoda tamaşaçını iki müxtəlif
qütbə ayıran məsələlərdən biridə də heç şübhəsiz Lars Von
Trierin filmləridir. İlk tammetraj filmi "Element of Crime"dan etibarən kinoya
gətirdiyi yeniliklər, kimisi üçün tamaşaçını manipulyasiya edən bir oyun, onu başa
düşən və texnikasına heyran olan kəslər üçün isə günümüzün ən yenilikçi, orijinal rejissoru
olduğu qənaətinə gətirib. Kinonun klassik qəlibləşmiş dəyərləri ilə oynayaraq özünəməxsus
bir üslub formalaşdıran rejissor "Avropa" adını verdiyi trilogiyasına
daxil olan filmlərində də işıq və rəng oyunlarıyla təcrübi işlərə əl atmış, sonrakı
illərdə də bir çox müstəqil rejissora məktəb olacaq olan "Dogma 95"çilərin
liderliyini etmişdir. Trier kinosu zaman keçdikcə daha çox yeniliklərə məruz
qalmış, bəzi vaxtlarda isə hətta bir qanun olaraq xarakterizə etdiyi "Dogma
95" məktəbinin ənənələrini unutduran filmlərə keçid etmiş və Avropadan
Amerikaya uzanan trilogiyası ilə müasir kinonun "dəli" sərhədlərində
özünə yer etmişdir. Tez-tez tənqidlərə məruz qalsa da Trier haqqında deyiləcək
ən əhəmiyyətli şey heç şübhəsiz bir sənət dahisi olmağıdır.
Avropa Portreti
Trier kinosunun ilk nümunəvi xüsusiyyətlərini daşıyan bu filmlərin xronoloji ardıcıllığı belədir: "Element Of Crime" (1984), "Epidemic"
(1987) və "Europa" (1991). Filmlərdə təhkiyənin Avropada nəql edilməsinə görə trilogiyaya
"Avropa" adı verilmişdir. Hər üç filmdə də məzmunla birlikdə forma və
əsas personajlar bir birinə bənzəyir. Xüsusilə çəkilişlərdə əsas obrazlara hipnoz üsulunun tətbiq edilməsi, "Element of Crime"ın rənglərində
ortaya qoyduğu narahatedici reallıq, "Europa"da ağ-qara irəliləyən
filmin tədricən personajlarının rəngləndirilməsi Trierin ilk işlərindən kinoda yeni
kəşflər etmək istədiyinin və fərqli bir sənət anlayışına malik olduğunun
sübutudur. Bu filmlərində Alman ekspressionizmi ilə Amerika film-noir (qara-film)
əsərlərindən ilham alan Trier fərdlərin özgələşməsinə diqqət çəkir. Reallıq ilə
şüuraltının üst-üstə düşdüyü bu filmlərdə Trier ümumi olaraq qaranlıq bir
Avropa portreti cızır. Trierin nəql etdiyi Avropada insanlığa aid üç şey
var: epidemiya, cinayət və müharibə. Bu kabusların təsiri altında qalan
insanlıq qitəyə ayaq basan personajların doğrularını itirmələrinə gətirib
çıxarır.
İdealizmin tənqidi
Trier Avropa trilogiyasına daxil olan filmlərin əsas obrazları haqqında "düzgünlük naminə etdikləri hər şey səhvə çevrilən (anti) qəhrəmanlardır"
demişdir. "Element of Crime"da bir cinayət işinin üstünü açmaq üçün Avropaya qayıdan köhnə polis Fisherin sonradan axtardığı silsilə cinayətlər törədən qatil
kimi yaşamağa başlamağı və şiddətə bulaşmağı, şiddətin
cəmiyyət içində hər fərddə ortaya çıxa bilicək bir davranış olduğuna dair işarədir. Həmçinin cinayətkara qarşı
günahkar kimi davranılarsa, cəmiyyət içində problemin zorakılıqla həllinə dair
bir fikir formalaşmış olar və bu da polis təşkilatlarının özlərinin cəmiyyətə
cinayətkar ünsürlər "bəxş" etməyinə gətirib çıxardır. Dr. Fisherin idealist təfəkkürü Avropaya ayaq basdığı gündən davam etsə də Avropanın qaranlıq fonunda
Avropanın özünə çevrilən Fisher zamanla ideallarından uzaqlaşır.
"Epidemic" filminin çəkilişlərində yazdıqları ssenarinin itməsiylə
yenidən ssenari yazmağa başlayan rejissor və ssenarist sonradan fərqinə
varmadan yaratdıqları epidemiya ilə üzləşirlər. İki fərqli əhvalatın nəticəsində
yazarların yaratdığı Dr. Mesmer obrazı epidemiya halına gələn virusun qarşısını
almaq üçün çalışan idealist biridir. Ancaq çantasında daşıdığı virus ilə
epidemiyanın yayılmasına səbəb olmuşdur. İdeallarının arxasında məğlub olan antiqəhrəmanımız
Dr. Mesmer isə son idealist olmayacaqdır.
"Europa"da II Dünya müharibəsindən məğlub ayrılan və çətin günlər
yaşayan Almaniyaya gələn amerikalı Leo Kessler dünyanın yaxşı bir yer olduğuna
və insanlara kömək edərək dünyanı xilas edəcəyinə inanan idealist biridir. Zentropa
adındakı qatarda vaqon konduktoru olaraq işə başlayan Leo tədricən sərt
qanunların arasında sıxışıb qalır. Müharibənin Nasist tərəfdarları üçün bitmədiyi
bir mühitdə ideallarından son ana qədər imtina etməyən Leonun saflığı və Alman
dardüşüncəliliyinin yaratdığı xaos vəziyyəti əslində müharibədən sonrakı Avropanın
portretidir. Leonun əmisinin dilindən deyilən bu cümlə isə qanunlara olan sədaqəti
müəyyən edir: "Ediləcək bir şey yoxdur!". Sorğu-sualın qadağan olunduğu
və verilən əmrlər qarşısında səhv etmə imkanının olmadığı Zentropada siyasi gərginliyin
Avropanın gələcəyinə təsiri mövzu
edilir. Qatar və Faşizmin bir-birinə girdiyi filmdə "Ediləcək bir şey yoxdur!"
kəlməsi əslində nasistərin boyun əyən bir xalq yaratmağa çalışdıqlarına dair bir işarədir. Müharibəni
uduzmuş olsa belə faşizmin təsirlərini Almaniya hələ uzun müddət silə bilməyəcəkdir.
0 Şərh:
Yorum Gönder